Respect voor de werkpaarden van de transportsector!

Nieuwjaarsboodschap Frank Moreels - Voorzitter BTB

Als ik nieuwjaarswensen overmaak kan ik niet anders dan denken aan de vele transportarbeiders die actief zijn tijdens de jaarovergang.

Onze dokwerkers blijven immers aan de slag tijdens de kerst- en nieuwjaarsperiode. De zeevarenden blijven varen, bus- en taxichauffeurs brengen mensen veilig thuis en draaien zelfs extra diensten. Onze truckers bevoorraden de supermarkten en de koeriers blijven de (nieuwjaars)pakjes leveren. De afhandelaars op de luchthavens sleuren ook tijdens de nieuwjaarsperiode 30 ton valiezen per ploeg, ...

Transportarbeiders zijn en blijven de werkpaarden die zorgen dat onze economie draait.

 

Tijd voor sociaal beleid

Toch krijgen deze werkpaarden niet altijd het respect dat ze verdienen. Een federale regering die een sociaal beleid voert bijvoorbeeld. De vorige regering Michel-De Wever splitste ons immers een indexsprong door de maag, verhoogde de pensioenleeftijd, zadelde ons op met een loonmatiging en liet ons uiteindelijk een begroting achter die een tekort van 10 miljard scoort. Ondertussen weten we dat de taxshift, waar ze zo trots op zijn, enkel de winsten van de bedrijven ten goede kwam.

Tijd voor een federale regering mét socialisten dus, die een sociaal beleid voert en de juiste klemtonen legt. BTB heeft met haar memorandum alvast een verlanglijstje klaar voor wat het regeringsbeleid betreft.

 

Echt werk, geen onderbetaalde arbeid

Wij verwachten alvast dat wie werkt, beloond wordt. Dat doe je niet door stabiel en vast werk te vervangen door slechtbetaalde of tijdelijke arbeid of door de mensen mini-jobs aan te bieden.

De Vlaamse regering doet dit bijvoorbeeld wel met het nieuwe taxidecreet dat de deur open zet voor Uber en consoorten. Hierdoor komen de jobs van duizenden taxichauffeurs in Vlaanderen onder spanning te staan. Wat hebben die rechtse politiekers toch met die zogezegde “deeleconomie”? Deliveroo, Uber en consoorten persen hun riders uit en toch vinden politiekers als Alexander De Croo dat die “hippe” gangsters van de arbeidsmarkt moeten worden ondersteund.

 

Handen af van de wet Major

Onze dokwerkers zijn de meest productieve van Europa. Ze zorgen jaar na jaar voor een groei van de trafiek in de Belgische havens. Dat ze daarvoor een correct statuut hebben, dat zorgt voor steeds voldoende arbeiders, die goed opgeleid zijn en veilig het werk kunnen doen, dat is niet meer dan normaal.

Dat men dan ook stopt met de steeds weerkerende aanvallen op hun statuut. De wet op de havenarbeid (de zogenaamde wet Major) zorgt voor stabiliteit en sociale vrede in de havens en zorgt in die zin voor economische groei. Houden zo!

 

Stop moderne slavernij

Wie denkt dat uitbuiting en zelfs slavernij niet meer van deze tijd is, vergist zich schromelijk.

Enkele weken geleden moesten we een Filippijnse chauffeur helpen die letterlijk “gedumpt” werd door zijn werkgever op een parking in de buurt van Luik. De man was met valse beloftes naar Europa gelokt en tewerkgesteld door een postbusfirma in Oost-Europa. Hij kreeg een slavenloon uitbetaald en moest maandenlang in de truck werken, wonen, slapen en leven. Na een akkefietje met de werkgever werd hij zonder pardon uit de truck geschopt en aan zijn lot overgelaten op een parking in Luik.

Alleenstaand geval, denkt u? In Denemarken ontdekte de Deense vakbond 3F een “kamp” met tweehonderd dergelijke Filipijnse lotgenoten. Dat moet stoppen. We hebben deze chauffeur geholpen, samen met de inspectiediensten die voortreffelijk werk leverden. De man is vandaag officieel erkend als mogelijk slachtoffer van mensenhandel. Maar zoals BTB deze onfortuinlijke chauffeur geholpen heeft, zullen we dit soort toestanden in 2020 de wereld uit helpen!

 

Stop sociale dumping

Vorig jaar hebben we hard gevochten voor “fair transport”! We deden dat samen met andere vakbonden in het kader van ETF, de Europese Transportvakbond, waarvan ik voorzitter ben.

We organiseerden 100 acties over gans Europa en marcheerden met 5000 transportarbeiders door de straten van Brussel om een duidelijke boodschap te geven aan de politieke wereld: stop sociale dumping! We boekten succes. Zo werd de European Labour Authority onder onze druk in het leven geroepen, een aanzet tot Europese Sociale inspectie.

We slaagden er ook in om de slechte voorstellen van de Europese Commissie betreffende het “mobility package” om te buigen tot een pakket dat flink wat maatregelen bevat om sociale dumping te bestrijden. De invoering van de geïntegreerde digitale tachograaf, de terugkeer van vrachtwagens naar de thuisbasis om de twee maanden, het verbod op het nemen van de lange rust in de vrachtwagen, ...

Maar de strijd is niet gewonnen. De commissie blijft pogingen doen om het resultaat dat we haalden uit te hollen. Dat zullen we niet aanvaarden!

 

BTB zal de sociale verkiezingen winnen

In mei 2020 kunnen werknemers in de transportsector in alle bedrijven met méér dan vijftig werknemers hun vertegenwoordigers voor het sociaal overleg verkiezen. Het is een oefening in sociale democratie, waarbij bepaald wordt welke vakbondsvertegenwoordigers de voorbije vier jaar het best de belangen van de transportarbeiders hebben verdedigd.

De meer dan vijftienhonderd BTB-délégués zijn zeker van hun stuk. Ze hebben vier jaar hard gewerkt en het beste van zichzelf gegeven voor hun collega’s. Ik wens ze alvast de schitterende verkiezingsoverwinning die ze verdienen.

 

Strijdbare wensen,

Frank Moreels
Voorzitter BTB.