Nieuwjaarstoespraak Frank Moreels

Op 25 januari ging naar jaarlijkse gewoonte de Bestuursreceptie van BTB Antwerpen door. Hierbij de toespraak van BTB Voorzitter Frank Moreels.

We hebben de laatste vier jaar te maken gehad met een rampregering. Een regering onder leiding van Charles Michel. Maar vooral een regering van Bart De Wever van N-VA, die een heel bewuste politiek voerden tegen de werkende mensen en zeker ook tegen de transportarbeiders.

Ik moet het allemaal niet herhalen.
Ze pleegden diefstal op onze lonen met een indexsprong waarmee ze duizenden euro’s van ons stalen gedurende gans onze carrière. Ze verhoogden onze elektriciteitsfactuur met honderden euro’s per jaar.
Ze verhoogden de pensioenleeftijd tot 67 jaar en pleegden daarmee het kiezersbedrog van de eeuw, want geen enkele van die partijen repte daar met één woord over vóór de verkiezingen.
Liegen en bedriegen, heet zoiets!

En diezelfde rechtse bende steunde Fernand Huts in zijn procedure bij Europa om opnieuw de wet Major aan te vallen. Vergeet niet dat het Bart De Wever van N-VA en Philippe De Backer van Open-Vld
waren die Europa opnieuw meesleurden in de zoveelste aanval tegen het statuut van onze dokwerkers!

Vergeet dat niet als je in mei moet gaan stemmen!

Maar we hebben ons verzet. Huts kan die procedure steken waar wij het denken.
BTB speelde het sterk en kon opnieuw de aanval afslaan.

Actie heeft ook geloond tegen deze regering. Het pensioen met punten - of was het met strafpunten - van minister Bacquelaine, kwam er niet dankzij de acties van het ABVV en de BTB.

En het Mobility Package, dat rechts Europa ons probeert te doen slikken, passeert ook niet.
Dank zij onze BTB-acties. Dit dankzij de steun van “ons” Kathleen, Kathleen Van Brempt, die in het Europees parlement gevochten heeft als een leeuwin om ons te steunen

In november 2018 hielden we ons congres. Een prachtig congres, vernieuwend, papierloos, dynamisch ... en met betrokkenheid van de militanten

Ons congres bestond onder meer uit 10 voorbereidende vergaderingen, 25 uren discussie met de militanten, en hierbij waren meer dan 250 BTB militanten betrokken.

Nu is het de uitdaging om de besluiten van dat congres ook werkelijk uit te voeren.

Daarom roepen wij jullie op om op 13 februari te staken! Op 13 februari staken de drie vakbonden samen. Niet omdat het lang geleden is, niet omdat we er eens goesting voor hebben, maar omdat het nodig is.

Tijdens het interprofessioneel overleg liggen er alleen kruimels op de tafel voor ons.
De werkgevers gunnen ons niets. Over een verhoging van het minimumloon willen ze niet eens praten!
Twee jaar geleden was de loonmarge 1,1 % en toen draaide de economie minder goed dan vandaag.
Vandaag ligt er 0,8 % loonmarge op tafel. Dat is een pure schande. Wij eisen ons deel van de koek,
wij willen meer koopkracht!

In mei zijn er ook de verkiezingen, ook voor het Europees parlement. Voor zij die zeggen dat dit allemaal bullshit is en geen belang heeft, zeg ik zeer duidelijk: Europa heeft zeer veel belang aan wat er in het Europees parlement, in de raad, in de commissie wordt vastgelegd . Dit bepaalt de politiek in België, dit bepaalt de politiek in de transportsector.

Maar wij willen een ander Europa, wij willen Fair transport in Europa, wij willen dat Huts en consoorten wandelen gestuurd worden door Europa. Wij willen dat sociale dumping stopt. Wij willen respect voor transportarbeiders!

Daarom organiseert onze Europese transportvakbond ETF een actieweek in maart, met onder andere een actiedag in de haven van Antwerpen en een internationale betoging op 27 maart in Brussel

Op 27 maart zullen het niet de gele hesjes zijn die Brussel innemen. Het zullen de rode vestjes zijn! Ik reken erop dat jullie massaal naar Brussel afzakken. Op 27 maart zullen we het verschil laten zien
tussen vakbonden die goed kunnen lullen, maar niet kunnen mobiliseren, en vakbonden zoals de BTB
die onderhandelen als het kan, maar actie voeren als het moet.

Ik reken op jullie
Dokwerkers