Fair transport in de automobielsector

Op vrijdag 5 oktober organiseerde de Nederlandse vakbond FNV een persconferentie in Utrecht.

Ze stelden de onthutsende resultaten voor van een veldonderzoek naar de loon- en arbeidsvoorwaarden van chauffeurs die werken voor de automotive industrie. In verschillende landen werden parkeerplaatsen bezocht, interviews afgenomen met chauffeurs, enzovoort.

De grote constructeurs zoals Volvo, Daf en Scania maken massaal gebruik van transportbedrijven in onderaanneming (soms zelfs onderaanneming van onderaanneming) om hun onderdelen just in time in de fabrieken te krijgen en hun afgewerkte wagens bij de dealers. En dat moet allemaal zo goedkoop mogelijk gebeuren, met alle negatieve gevolgen van dien voor de chauffeur.

In de studie komen de “usual suspects” uit de transportsector ook terug. Bedrijven zoals Ewals, XPO, De Rooy, ... die gekend zijn om het inzetten van Oost-Europese chauffeurs/onderaannemers. Hun business model lijkt wel om “goedkope” chauffeurs permanent in te zetten in West-Europa. Vandaag stellen we vast dat het niet alleen meer gaat over Oost-Europese chauffeurs. Ook Wit-Russen, Oekraïners en zelfs Filipijnen worden inzet!

Ethisch ondernemen zou echter ook in de automotive sector de regel moeten zijn. De essentie is dat veel van die bedrijven wel zeggen dat ze op een maatschappelijk verantwoorde manier ondernemen, maar dat ze dit niet doen in de praktijk.

Tegen textielproducenten zoals H&M en Zara zeggen we terecht dat ze ethisch moeten ondernemen, dat ze geen kinderarbeid mogen toelaten, enzovoort. Waarom vragen we niet hetzelfde aan de grote autobedrijven? De boodschap naar die bedrijven is: hou niet alleen uw eigen bedrijf netjes maar hou ook uw bevoorradingsketen netjes!

Als BTB hebben we afgesproken om samen te werken met onze kameraden van ABVV metaal om dit probleem aan te pakken. Op 15 november organiseren wij een gemeenschappelijke studiedag. Zowel delegees van ABVV Metaal als BTB zullen daar aanwezig zijn. Het is de bedoeling om informatie uit te wisselen, zodat alle vakbondsafgevaardigden goed weten waarover het gaat. Want indien onze beide centrales dit samen aanpakken zijn we des te sterker om in de automotive sector de sociale dumping aan te pakken.

Frank Moreels

De film van FNV over de misbruiken in de automotive sector