Word wakker IKEA !

Het is ondertussen twee jaar dat ITF (International Transport Workers’ Federation) aan tafel zit met IKEA.

We wilden immers met IKEA tot een akkoord komen over hoe ze sociale dumping uit hun transportketen bannen. En dat is nodig! We weten immers dat IKEA samenwerkt met notoire organisatoren van sociale dumping in hun supply chain.

IKEA werkt samen met malafide transportondernemingen!

BTB heeft zelf een proces voor de rechtbank lopen tegen de firma Gilbert De Clercq, die op het moment van onze klacht voor IKEA reed. Maar IKEA werkt ook samen met andere “foefelaars” in de transportketen. In een BBC-reportage getuigde de Roemeense chauffeur Emilian Tudor, die werkt voor Bring, over de mensonwaardige omstandigheden van de chauffeurs. En ook het Nederlandse bedrijf Brinkman, dat al meermaals in opspraak kwam en zelfs veroordeeld werd wegens wanpraktijken is gelinkt aan IKEA-transporten.

Veel gepraat, weinig resultaat

Geconfronteerd met de harde feiten die BTB samen met collega vakbonden in Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Zweden en Denemarken verzamelde koos IKEA ogenschijnlijk voor de dialoog. Die dialoog verliep hoffelijk en duurde lang, ... té lang. Na 2 jaar gepalaver is er geen écht resultaat op het terrein. IKEA is blijkbaar niet bereid om op te treden tegen transportfirma’s die schaamteloos sociale dumpingpraktijken hanteren. Veel geblaat, geen wol...

Wij willen resultaten, geen oeverloos gebabbel

Natuurlijk willen we als vakbond de sociale dialoog alle kansen geven. Maar als we na twee jaar noodgedwongen moeten vaststellen dat IKEA wel wil praten, maar niet handelen, dan stopt het voor ITF. Daarom verlaten we de onderhandelingstafel. Als het van BTB afhangt, dan gaan we trouwens terug in “actiemodus”. We gaan ervan uit dat IKEA de taal van de sociale dialoog blijkbaar niet begrijpt, dus zullen we met acties ons punt moeten duidelijk maken.

IKEA, Volvo, DAF ....

Op 5 oktober nam ik deel aan een persconferentie georganiseerd door onze kameraden van de Nederlandse vakbond FNV. Daarin werden met name de Europese auto- en vrachtwagenconstructeurs geconfronteerd met hun verantwoordelijkheid. Met name Volvo Trucks, in Oostakker, en DAF, in Oevel, werken in België samen met malafide transportondernemingen.

Het volstaat om op de laad- en losplaatsen te kijken naar de nummerplaten en de firmanamen, en je weet genoeg. Dus ook Volvo en DAF moeten hun verantwoordelijkheid opnemen. Dat is in elk geval wat FNV hen vroeg, we zien vol verwachting uit naar hun antwoord. De vraag is of ze IKEA volgen, en zich opstellen als “slechte leerling” of integendeel correct en eerlijk willen samenwerken met “propere” transportondernemingen.

BTB zal dit in elk geval samen met ABVV Metaal verder opvolgen. Binnen de ondernemingen, op de parkings, onderweg... Multinationals hebben immers een verpletterende verantwoordelijkheid over hun transportketen. Aan hen de keuze: spelen ze eerlijk, of willen ze de gevolgen van hun hun wangedrag dragen?

Frank Moreels

Frank Moreels