Bewaak de snelwegparkings, sluit ze niet!

De voorbije twee jaar worden steeds vaker snelwegparkings gesloten.

Denk maar aan Drongen, Westkerke, Jabbeke en nu ook Wetteren. Maar voor het eerst wordt een parking nu ook overdag gesloten voor vrachtwagens, de snelwegparking op de E40 in Wetteren, richting kust. Dit zonder enig overleg met de chauffeurs zelf. Voor hen wordt het moeilijker en moeilijker om de verplichte rij- en rusttijden na te leven.

Het sluiten van parkings verschuift de problemen, maar lost ze helemaal niet op. De enige oplossing is permanente bewaking. Sedert twee jaar escaleert het probleem van de sluiting van parkings. Ondertussen spelen bepaalde politici politieke spelletjes ten koste van de chauffeurs. De Ministers Weyts en Jambon, en Staatssecretaris Francken die twitteren er op los, maar komen met geen enkele degelijke oplossing voor de onveiligheid op de snelwegparkings. En bange burgemeesters sluiten steeds meer van die parkings.

Verkeersveiligheid minder belangrijk?

De rij- en rusttijdenregeling geldt voor alle vrachtwagen- en autocarchauffeurs. Na maximum 4,5 uur rijden moeten zij een pauze of rustperiode nemen. Dit in het belang van alle weggebruikers. De sluiting van snelwegparkings leidt ertoe dat meer en meer chauffeurs problemen hebben om een parking te vinden waar zij hun rust kunnen nemen. Soms staan er zelfs vrachtwagens op de pechstrook. Dit omdat er zware boetes zijn, die de chauffeur zelf moet betalen. Chauffeurs wijken ook uit naar industrieterreinen, dorps- en stadskernen...

Nu al te weinig parkeerplaatsen voor vrachtwagens langs de snelwegen!

De Belgische TransportBond voert al sedert 2007 onderzoek naar de snelwegparkings. Voorjaar 2018 verscheen de zevende editie van ons zwartboek met de niets verhullende titel “Onvoldoende, oncomfortabel, onveilig”. De gemiddelde bezettingsgraad van de parkings voor vrachtwagens langs de snelwegen bedraagt 102 % en op zondag maar liefst 146 %. Er is dus plaats te kort! Het sluiten van de parkings is een pleister op een houten been. We willen echte maatregelen, waarbij de wegenpolitie gevoelig versterkt wordt. Privé-bewakingsfirma’s inzetten zonder politionele bevoegdheid lost niets op.

BTB voerde actie in Wetteren onder ruime persbelangstelling

Tijdens onze actie in Wetteren, op donderdagnamiddag 13 september, sensibiliseerden we alle automobilisten en chauffeurs. Meer zelfs, we riepen minister Jambon op om zijn verantwoordelijkheid op te nemen. Bewaak de parkings, in plaats van ze te sluiten. Tijdens onze actie werden we ook gesteund doorwerkgeversfederaties Febetra en TLV (Transport en Logistiek Vlaanderen), van UPTR geen spoor. Jammer genoeg kregen we geen gehoor bij de verantwoordelijke politici. Vakbonden ongewenst?

FrankMoreels 3