2017 was een sterk jaar voor BTB!

BTB overschreed niet enkel de kaap van de 50.000 leden. We haalden ook een aantal belangrijke syndicale overwinningen binnen in de transportsector!

Het gerecht is eindelijk in gang geschoten en pakte een aantal bekende organisatoren van sociale dumping aan. Invallen van Justitie bij Rosantra, Van Dievel, ... en niet te vergeten bij één van de grootste transportfirma’s van België: Jost. Wie had dit enkele jaren geleden kunnen dromen, toen BTB als eerste - en enige - de sociale dumping als een plaag voor onze sector aanklaagde? We werden toen weggezet als fantasten, die het probleem van de sociale dumping schromelijk overdreven.

Ook onze dokwerkers sloegen de zoveelste aanval op de Wet Major af. Na “Port Package I & II” kan Fernand Huts deze nieuwe nederlaag alvast op zijn buik schrijven! Een hechte syndicale groep dokwerkers die duidelijke signalen geeft over wat kan en vooral over wat niet kan, daar moet zelfs Europa rekening mee houden.

En in Europa waait nu blijkbaar een nieuwe wind!? Het Europees Hof van Justitie sprak zich net voor de jaarwisseling uit over twee belangrijke dossiers. Dit keer in positieve zin.

De lange rust voor vrachtwagenchauffeurs mag niet in de vrachtwagen genomen worden. Een stelling die BTB al lang verdedigt. Dat zal voor ons opnieuw een wapen zijn in onze strijd tegen de sociale dumping. En Uber is volgens het Hof een transportfirma als een andere, en moet zich dus schikken naar de wet.

We mogen dus zonder blikken of blozen zeggen dat syndicale actie resultaten oplevert! Dat de BTB-acties vruchten hebben afgeworpen.

2018 wordt een jaar vol syndicale uitdagingen

Politiekers van Open VLD en N-VA slijpen hun messen al voor de volgende aanval op onze dokwerkers. Open VLD doet dat openlijk, door een wetsvoorstel neer te leggen in de Kamer van Volksvertegenwoordigers die het statuut van de havenarbeiders moet onderuit halen. N-VA doet het wat geniepiger, en zegt dat de wet Major “gemoderniseerd” moet worden. Dat de logistieke arbeid in het havengebied bijvoorbeeld geen “echte” havenarbeid is. Waar Open VLD voor de frontale aanval kiest, gebruikt N-VA slinkse truken om hetzelfde resultaat te bereiken: het statuut van de dokwerkers onderuit halen. Het is dezelfde N-VA trouwens die ook de brugpensioenen (SWT) wil afschaffen.

Net voor de Kerstvakantie stierf er opnieuw een Poolse chauffeur in zijn vrachtwagen bij Krismar in Wingene, slachtoffer van sociale dumping. Op de E17 parking in Nazareth ontplofte dan weer een gasfles in een truck en raakte een Roemeense chauffeur zwaar gewond. Waberer en Heisterkamp deden ook geen moeite om hun dumpingparkings tijdens de kerstvakantie te verbergen voor ons en voor de media. Sociale dumping is dus nog lang de wereld niet uit.

We mogen trouwens verwachten dat de federale regering haar rechts en asociaal beleid verder zal zetten. Want ondanks syndicaal verzet heeft deze regering wel degelijk een rampenpolitiek gevoerd voor de werknemers. De pensioenleeftijd werd verhoogd, er kwam een indexsprong, de facturen die we elke maand betalen gaan altijd maar omhoog, er is meer flexibiliteit, ... en de jobs die gecreëerd worden zijn tijdelijke jobs, flexijobs, slechte jobs. Het gaat inderdaad goed voor de werkgevers!

Bij de gemeenteraadsverkiezingen in oktober kunnen we echter al een eerste signaal geven. Door de rechtse regeringspartijen te laten weten dat we een andere politiek willen.

BTB houdt congres in 2018

Op 19 november 2018 houdt BTB zijn statutair congres. Een moment om samen met onze militanten grondig na te denken en van gedachten te wisselen over de toekomst. De twee congresthema’s zijn : digitalisering & automatisering, en sociale dumping. Het beloven boeiende debatten te worden in onze afdelingen en vakgroepen.

Veel werk aan de winkel dus. En dat werk zullen we samen aanpakken. Want veel handen samen maken het syndicaal werk lichter!

to the top