Fair Transport in 2018

We willen allemaal dat de transportsector floreert. Ook als vakbond hebben we daar alle belang bij.

Daarom zijn we verheugd over het succes van onze Belgische havens. We zien bijvoorbeeld dat de trafiek in de haven van Antwerpen jaar na jaar groeit. Dat zorgt voor werk. Voor dokwerkers, vrachwagenchauffeurs, logistieke medewerkers, ... Maar dat transport moet ook fair zijn.

Sociale dumping moet verbannen worden

We willen niet dat er onderbetaalde Oost-Europese chauffeurs achter het stuur van die vrachtwagens zitten. Nochtans is dat vaak wel het geval. Sociale dumping is een kanker in onze sector. Die moet uitgeroeid worden. Dat is in het belang van de transportwerknemers. Maar ook in het belang van de werkgevers die wel op een correcte manier zaken willen doen. Wie volgens het boekje werkt kan immers niet op tegen fraudeurs die in de tenderprocedures steeds aan het langste eind trekken.

Slecht betaalde, overstreste en vermoeide chauffeurs, die maanden langs de autowegen kamperen, zijn bovendien een gevaar op onze wegen. Ook wie verkeersveiligheid ernstig neemt, wil sociale dumping de wereld uit.

Geen nood aan provocaties die voor sociale onrust zorgen

Sociale stabiliteit is motor van succes. Stabiliteit bieden aan de werknemers, zekerheid over hun statuut, een correct loon, ... dat zorgt voor tevreden personeel, productieve werknemers.

Daarom zijn de steeds weerkerende aanvallen op het statuut van de havenarbeiders contra productief. Het zijn immers die havenarbeiders die een essentiële bijdrage leveren aan het succes van onze havens.
Een goed systeem, geregeld door de wet Major, is net de stabiliserende factor die ervoor zorgt dat er steeds voldoende, goed geschoolde arbeidskrachten voorhanden zijn.

De ideologisch geïnspireerde aanvallen op het statuut van de dokwerker zijn daarom uit den boze en een bedreiging voor de sociale vrede.

Innovatie is nodig

De transportsector heeft nood aan innovatie. Wie denkt automatisering en digitalisering te kunnen tegenhouden slaat de bal mis. De vraag is echter of dat ten koste moet gaan van het personeel? Wie de Ubers en Deliveroos van deze wereld aan het werk ziet, beseft dat hun medewerkers het laatste van hun zorg zijn. Deliveroo bijvoorbeeld devalueerde het statuut van zijn medewerkers met een simpele pennetrek.

Om deze toestanden te vermijden, heb je een sturende overheid nodig die niet domweg achter die “hippe ondernemers” aanholt. Plus respect voor het sociaal overleg. Wie nieuwe technologie succesvol wil invoeren doet dat in overleg met de vakbonden. Dat zorgt voor oplossingen waar niemand de dupe is.

Fair transport zorgt voor groei

Dat is de wens die BTB heeft voor iedereen die actief is in de transportsector. Dat 2018 het jaar van het fair transport wordt. Dat zorgt voor groei, werk en stabiliteit in de sector.

Frank MOREELS
Voorzitter BTB