BTB roept Bart De Wever op om vrachtwagenchauffeurs te respecteren!

Vrachtwagenchauffeur is een knelpuntberoep. Niet moeilijk, als je weet wat chauffeurs dagelijks meemaken.

De laatste maanden is het écht wel erg geworden: de dagelijkse monsterfiles in en rond Antwerpen belemmeren onze chauffeurs om hun werk te doen. BTB roept alle politici op om actie te ondernemen. In de eerste plaats N-VA, die zowat alle touwtjes in handen heeft: in Antwerpen, maar ook in Vlaanderen en op federaal niveau.

Onontwarbare verkeersknoop in Antwerpen

De werken op de Leien, die door de “knip” afgesloten zijn voor doorgaand verkeer, veroorzaken ellenlange files op de wegen. Niet alleen voor woon- en werkverkeer, maar ook voor vrachtvervoer. Vrachtwagenchauffeurs staan vandaag urenlang aan te schuiven rond Antwerpen. Tegelijkertijd zijn er ook werken op belangrijke vrachttrajecten. Zo zal de asfaltering van de R2 deze zomer tussen de Tijsmanstunnel en de Liefkenshoektunnel maandenlang voor verkeershinder zorgen. Het Antwerps bestuur, met burgemeester Bart De Wever én de Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts, hebben duidelijk een wake-up call nodig: bouw het openbaar vervoer uit, maak zo de files korter, leg een degelijk mobiliteitsplan vast en maak ook plaats voor goederenvervoer, een cruciale schakel in de economie!

Tolkortingen en nachtpremies voor transporteurs lossen de problemen niet op

Vanaf eind juni komt er ’s nachts in de Liefkenshoektunnel een verlaging van de tol voor vrachtwagens. Deze verlaging geldt enkel tijdens de werken. Wil men echt het verkeer weghalen uit de Kennedytunnel, dan zullen er toch betere maatregelen nodig zijn. Zoals de tol voor de Liefkenshoektunnel gewoon afschaffen.

Er komen binnenkort “nachtpremies” want DP World, belangrijke containerterminal in de Antwerpse haven, wil dat er meer containers ’s nachts behandeld worden. Terecht! Daarom voorzien ze nu voor transporteurs een premie van 10 euro per nacht. Een premie voor de transporteur, niet voor de chauffeur! Spreiding van vrachtverkeer is absoluut noodzakelijk, maar voor wat, hoort wat! In de eerste plaats voor de chauffeur, want het is hij of zij die ’s nachts de baan op moet. Niet de werkgever die vanuit een comfortabel kantoor met airconditioning met een druk op de knop het sociale leven van de chauffeurs omver gooit ...

Onze chauffeurs slachtoffer van de vluchtelingenproblematiek

Twee dagen geleden overleed een chauffeur in Noord-Frankrijk. Vluchtelingen wierpen ’s nachts een wegblokkade op, in de hoop zich in de geblokkeerde vrachtwagens te kunnen verstoppen en zo naar het Verenigd Koninkrijk te trekken. Eén chauffeur kon de blokkade niet ontwijken en kwam om.

De vraag was niet of er een dodelijk ongeval zou volgen, maar eerder wanneer. De maatregelen die de overheden nemen, volstaan immers niet! Het sluiten van Belgische vrachtwagenparkings is géén effectieve maatregel: de parking in Drongen op de E40 is al maandenlang ’s nachts gesloten, maar dat verschuift alleen maar de problemen. De parkings die chauffeurs nodig hebben om hun verplichte rust te nemen moeten niet gesloten worden, maar beter bewaakt! En misschien moet de Belgische regering ook de Franse collega’s eens door elkaar schudden om de veiligheid van de vrachtwagenchauffeurs in Frankrijk te waarborgen.

Frank Moreels
Voorzitter BTB