De "wet Major" opnieuw gered!

Op 17 mei besliste de Europese Commissie om de procedure stop te zetten die ze instelde tegen de Belgische staat over onze wet op de havenarbeid.

Op die manier komt er een einde aan de zoveelste aanval tegen het statuut van de Belgische dokwerkers. Een aanval die werd ingezet door kunstmecenas Fernand Huts en die gretig werd overgenomen door toenmalig Eurocommissaris Siim Kallas.

De winnaars zijn...

De zoveelste veldslag over de havenarbeid is hiermee beslecht, de winnaars en verliezers zijn bekend. Langs de winnaarskant staan de vakbonden, het sociaal overleg met een minister die dat au sérieux nam en vooral ... de havenarbeiders zelf. Het is immers dank zij hun vastberadenheid, én - het mag ook wel eens gezegd worden -de doortastende aanpak van BTB dat er een positieve oplossing in de wacht werd gesleept. Federaal Secretaris voor de havens, Marc Loridan en zijn ploeg, namen de leiding in dit moeilijk proces om het statuut van de Belgische havenarbeiders te beschermen.

Maar dit is ook een overwinning van het sociaal overleg. De sociale partners, of toch de redelijke onder hen, kozen voor sociale dialoog om dit probleem aan te pakken. Met succes. Daarmee wordt nogmaals bewezen dat sociaal overleg nuttig is, en dat zij die dit willen beknotten ongelijk hebben.

En geef toe, ook Minister Kris Peeters steunde deze aanpak. Er valt veel slechts te zeggen over het beleid van deze federale regering, maar in dit dossier koos Peeters de enige juiste aanpak: steun geven aan een onderhandelde oplossing.

Maar er zijn natuurlijk ook ... slechte verliezers.

Het akkoord was pas bekend of Fernand Huts van Katoennatie liet zich alweer van zijn slechte kant zien. Hij is het die al jarenlang een ideologisch gevecht voert tegen de havenarbeiders, hij stookte de commissie op, hij saboteerde het overleg, ... Maar deze stokebrand verliest alvast deze veldslag. En niet enkel deze. De ware aard van deze "succesondernemer" wordt steeds duidelijker. Fiscale constructies op de Bahamas om belastingen te ontwijken of ontduiken, een mislukt project rond een haventerminal in Montevideo, ...

Toch blijft hij de "chouchou" van een bepaalde pers en kan hij zijn nonsens verhalen over "dokwerkers die soutienkes in zakjes steken" blijven rondstrooien. In werkgeverskringen staat de man met zijn extremistische aanpak trouwens compleet geïsoleerd. Wanneer komt er trouwens een TV uitzending over hoe Katoennatie interimarbeiders uitbuit?

En dan heb je de "expert" Professor Van Hooydonck. Die zich uitslooft om de ideologische strijd van Huts een zweem van wetenschappelijkheid te geven, en een "deskundig" aura aan te meten. Ook hij was er als de kippen bij om de beslissing van de Commissie te relativeren. Het is maar "tijdelijk en voorwaardelijk" zegt hij. Slechte verliezers!

Maar ook de ultraliberale krachten binnen Europa en de Europese Commissie moeten bakzeil halen in dit dossier. Ze zorgen voor Europese procedures tegen landen die hun sociale verworvenheden willen beschermen. Zoals tegen Duitsland en Oostenrijk die een minimumloon instelden in het wegvervoer, en tegen België die een deftig statuut wil behouden voor de havenarbeiders. Geen reactie van diezelfde technocraten tegen de postbusondernemingen in Oost-Europa, of tegen Lidstaten die sociale dumping mee organiseren.

Deze keer ging de ultraliberale vlieger van de deregulering niet op. En dat is een succes voor al wie een sociaal Europa wil. Syndicale actie heeft geloond, en daar zijn we als vakbond fier op!

Frank Moreels
Voorzitter BTB