Onderzoeken sociale dumping : 11 huiszoekingen in transportsector, ook Roland Peeters van FEBETRA wordt aangepakt

De voorbije weken waren er invallen bij verschillende transportfirma’s die via een Slovaakse filière werken.

Een zeer goed teken dat Roland Peeters, “godfather” van de sociale dumping, nu ook aangepakt wordt.

Roland Peeters, godfather van sociale dumpers in Slovakije

Roland Peeters is geen onbekende voor wie de Belgische transportsector volgt. Frank Moreels : “Het is totaal geen verrassing dat nu ook Roland Peeters aangepakt wordt. In België is de brave man zaakvoerder van Peethultra, en lid van de raad van bestuur van werkgeversfederatie FEBETRA. In Slovakije heeft hij 2 transportfirma’s, samen met Vincent Peeters : Rovitrans en Virotrans. Allebei op hetzelfde adres, een kantoorgebouw in Bratislava, hoofdstad van Slovakije. Meer nog, hij was er jarenlang mede-eigenaar van een consultancybureau, SK Service.” Dit consultancybureau hielp Belgische transporteurs om een postbusbedrijf op te richten. En die zitten allemaal ofwel op hetzelfde adres in Bratislava, of hebben hun postbus in een kantoorgebouw enkele straten verder. Zonder enige moeite kan BTB minstens 20 Belgische transporteurs linken aan SK Service... Trouwens, vorige week kreeg ook Transport Martens uit Turnhout bezoek van de inspectiediensten.”

Zwartboek van BTB inspiratie voor inspectie

Vorig jaar in september publiceerde BTB het derde zwartboek over sociale dumping. Hiervoor ging een onderzoeksteam verschillende keren op onderzoek naar Slovakije.
Frank Moreels, voorzitter van de Belgische TransportBond-ABVV : “We brachten een bezoekje aan het Slovaakse filiaal van tientallen Belgische transporteurs. Vaak niet meer dan een postbus, en soms een kantoortje met een telefoon en laptop. Of kantoren van verschillende bedrijven zonder muren tussen .. Heel wat bedrijven die in het zwartboek vermeld worden, kregen in België al bezoek van de inspectiediensten. En de voorbije dagen werd de lijst weer wat langer. Dankzij BTB.”

De volharding van BTB loont eindelijk

Reeds lang roept BTB op tot diepgaand onderzoek, en inspecties bij de Belgische sociale dumpers. De elf recente invallen zijn een duidelijk signaal aan alle malafide Belgische transporteurs dat sociale dumping niet loont. Frank Moreels : “Het heeft jaren geduurd, langer dan we verwachtten, maar nu komt er eindelijk schot in de zaak. Ons geduld loont. En nu de rest nog aanpakken.”

Niet alleen Slovaakse maar nu ook Bulgaarse filière

Na de publicatie van het zwartboek in september vorig jaar, kondigde Roland Peeters aan dat hij zijn belang in SK Service van de hand zou doen. Wat hij deed eind februari dit jaar. Maar de Belgische postbedrijven zijn er nog steeds. Maar nu is er ook een postbusbedrijven-business in Bulgarije. Frank Moreels : “Voor enkele honderden euro’s een transportfirma in Bulgarije oprichten, het kan. Zonder uit je luie Belgische zetel te komen zelfs. Check het zelf uit op een website in België geregistreerd vanuit Cyprus. Met een Belgisch privé telefoonnummer als contact. Voor de prijs moet je het niet laten want voor 550 euro, zonder BTW weliswaar, heb je al een firma. Reken op nog enkele honderden euro’s per jaar voor adres, boekhouding etc ... Totaal oneerlijke concurrentie voor de Belgische transporteurs die eerlijk werken.Hoog tijd dat ook de inspectiediensten hieraan een einde maken.”