Frank Moreels krijgt de Prijs van de Democratie 2017

Frank Moreels mag zich de winnaar noemen van de Prijs voor de Democratie 2017.

"Voor de niet aflatende strijd en acties tegen de georganiseerde sociale dumping dat niet alleen de arbeidsmarkt ontwricht, maar ook de samenleving", zo klinkt de argumentatie voor de winnaar van de Prijs voor de Democratie 2017. En die winnaar is ETF en BTB-Voorzitter Frank Moreels.

Als Europese voorzitter wil hij nu nog meer de nadruk leggen op de strijd tegen sociale dumping. "De race to the bottom, die niet alleen in het wegvervoer maar ook in de luchtvaart en de maritieme sectoren woedt, moet gestopt worden", zegt Moreels. In de praktijk wil hij hiervoor naast het traditionele lobbywerk ook meer en meer gebruik maken van digitale kanalen.

De uitreiking van de Prijs voor de Democratie 2017 vond op vrijdag 21 juli op het Walter De Buckplein in Gent tijdens de Gentse Feesten plaats. De prijsuitreiking is een initiatief van Democratie 2000 en Trefpunt vzw, ingesteld in 1992 na het democratische debacle van 'zwarte zondag' op 24 november 1991. Daarbij bleek toen dat de politieke democratie zeer broos was en verdedigd moest worden door alle democraten tegen extreem-rechtse, populistische en anti-politieke stromingen in. De bedoeling van de jaarlijkse Prijs voor de Democratie is om een individu of een organisatie te bekronen, die zich heeft onderscheiden in inzet en initiatief op één van de belangrijke thema's in de voortdurende strijd voor de democratie. Een democratische samenleving kan niet blijven bestaan zonder de voortdurende activiteit van vele democratische burgers.