Zwartboeken sociale dumping
- Details
- Geschreven: maandag 25 oktober 2021 11:00

Hoe uitvlaggen slachtoffers maakt onder Oost-Europese en Belgische chauffeurs.
BTB voerde enkele jaren geleden als eerste en als enige vakbond actie tegen de vrije cabotage. Het is mee dankzij BTB dat Belgische bedrijven voor binnenlandse transporten niet langer onbeperkt gebruik kunnen maken van firma's die vanuit het buitenland opereren. Ook de mogelijkheden van buitenlandse firma's werden aan banden gelegd.
Zowel op Europees vlak als in België hebben de beleidsverantwoordelijken de voorwaarden voor cabotage verstrengd. Volgens de Richtlijn 2009/1072 mag cabotage :
- enkel binnen de zeven dagen volgend op een internationaal transport
- en voor maximaal drie ritten
Verschillende Belgische transporteurs vlaggen uit naar landen met goedkope arbeidskrachten. Met de oprichting van een bedrijf in Oost-Europa kan een Belgische transporteur gemakkelijk Oost-Europese trucks en chauffeurs in België inzetten, onder andere om zijn internationaal transport te organiseren, maar ook voor zijn binnenlands transport.
Als het daarbij om volwaardige ondernemingen gaat, die ter plaatse activiteiten ontplooien en er effectief transporteren, voornamelijk om de Oost-Europese markten te bedienen, is er geen probleem. Maar in veel gevallen zijn die ondernemingen niet meer dan een kantoor(tje), al dan niet met een volledige of gedeelde permanentie. In sommige gevallen gaat het zelfs om niet meer dan een postbus of naamplaatje in de hal...
BTB voerde reeds verschillende studiebezoeken uit ter plaatse, waarvan deze zwartboeken het resultaat zijn.
Wegens een mogelijke naamsverwarring van een transportfirma werd de tekst van het zwartboek sociale dumping “Nog altijd file op de Slovakije-route” (editie 2019) aangepast.