BTB–ABVV voert vrijdag 24/3 actie tegen sociale dumping op snelwegparkings

Vrijdag 24 maart organiseert het ABVV een nationale actiedag tegen sociale dumping, met een militantenconcentratie op het Luxemburgplein in Brussel om 11u als sluitstuk.

Voorafgaand zal de Belgische TransportBond op een hele reeks snelwegparkings actie voeren.

De BTB-militanten vertrekken met bussen uit verschillende provincies, en doen onderweg naar de ABVV-actie een aantal snelwegparkings aan. Op deze parkings zullen twee acties gevoerd worden. Enerzijds zullen de Oost-Europese chauffeurs worden geïnformeerd over hun rechten, en zullen zij de BTB-brochure “Your rights in Belgium as a truckdriver” (in tien talen) ontvangen. Daarnaast zullen alle andere personen, in de tankstations en shops, geïnformeerd worden over sociale dumping, en waarom BTB actie voert. Na de sensibiliseringsacties op de snelwegparkings rijden de bussen met militanten door naar de ABVV-actie op het Luxemburgplein in Brussel.

BTB voert al jaren actie tegen sociale dumping in de transportsector. Frank Moreels, voorzitter : ”Reeds meer dan tien jaar vraagt BTB aandacht voor de steeds verder uitdeinende sociale dumping. Hierdoor gingen al meer dan 6000 jobs in België verloren. Hier moet paal en perk aan gesteld worden. Daarom voeren wij onze acties op. We roepen alle politieke verantwoordelijken op om zo snel mogelijk verder werk te maken van sluitende wetgeving. We zijn uiteraard ook tevreden met de recente huiszoekingen bij Belgische firma’s in het kader van het onderzoek naar sociale dumping.

BTB zal op volgende snelwegparkings aanwezig zijn :

• E19 Antwerpen-Brussel, tankstation Waarloos, 8 - 9 u
  • E40 Gent-Brussel, tankstation Groot-Bijgaarden, 8 - 9u30