Sociale dumping : na de top, nu ook de rest van de ijsberg

Naar aanleiding van de invallen bij drie transportfirma’s, in het kader van een onderzoek naar sociale dumping, ging BTB verder op zoek.

Via het Slowaakse handelregister vonden we op een uur maar liefst meer dan 25 bedrijven met Belgische oprichters. Velen daarvan kunnen zonder veel opzoekingswerk gelieerd worden aan een Belgische transportfirma. Als bij toeval zijn deze bedrijven allemaal gevestigd op hetzelfde adres (Hraničná 18 in Bratislava) als de drie bedrijven die gisteren bezoek kregen van de politie.

Tientallen Belgische postbusbedrijven in Slovakije ?

Hraničná 18, het lijkt wel dat het (nu nog) kloppende hart van de uitvlaggende Belgische transportsector zich in deze straat in Bratislava bevindt! Enkele zoekopdrachten op de website van het Slowaakse handelsregister, www.orsr.sk, leveren hallucinante resultaten op. Voor sommige bedrijven was het zonneklaar, zoals bij Deertrans SK, dochter van Deertrans uit Kruibeke. Anderen zijn creatiever, en dan is er iets meer zoekwerk nodig om uit te vissen welk transportbedrijf er achter zit: zo hoort Foodliner bij Transport Verbeken uit Dendermonde.

Een kleine greep uit de lijst van Belgische transporteurs die blijkbaar een bedrijfje hebben daar : Sacotte, Bevertrans, Hertsens, Michel, Steenackers, ADL, Mertens, Van Loock, Wouters-Muyshondt, Cools (Brugge), Parmentier, Wincq, Vanheel, … Daarnaast zijn er nog een reeks waarvoor verder onderzoek nodig is om de band te leggen met een Belgisch transportbedrijf. Frank Moreels, voorzitter Belgische TransportBond : “Uit ons eigen onderzoek, in een paar uur tijd, blijkt dat zomaar eventjes tientallen firma’s een constructie in Slowakije hebben opgezet. Dit is onthutsend! We hebben deze gegevens uiteraard ook overgemaakt aan Staatssecretaris De Backer, bevoegd voor de strijd tegen sociale fraude. We hopen dat er vlug werk gemaakt wordt van extra inspecties, zodat er een eerlijker concurrentie komt in de transportsector.”

Ook de opdrachtgevers aanpakken

BTB vestigde de voorbije maanden reeds de aandacht op de rol die de opdrachtgevers spelen : zij gunnen transportopdrachten aan de goedkoopste bieder. Een van de grootste opdrachtgevers die zo werkt, is IKEA. Vandaag werd op BBC in het Verenigd Koninkrijk een reportage vertoont over de werk- en leefomstandigheden van de chauffeurs die IKEA-spullen doorheen Europa vervoeren. Je kan ze bekijken op deze link. Emilian, een Roemeense chauffeur, voelt zich als een gevangene in zijn eigen truck, en werkt voor minder dan 3 Britse pond per uur .. Deze reportage werd gemaakt in overleg met de International Transport Workers’ Federation (ITF) in Londen, de koepel van transportvakbonden.

Overleg met IKEA liep tot nu toe steeds vast, omdat IKEA bij hoog en laag blijft beweren dat er niets aan de hand is. Frank Moreels : “IKEA kan niet langer zijn ogen blijven sluiten. Als er geen gevolg wordt gegeven aan onze oproep tot overleg, zullen er in april meer acties volgen bij IKEA, in verschillende landen.”