Huiszoekingen bij transporteurs : eindelijk concrete stappen in de strijd tegen sociale dumping!

Vandaag deed de Federale Gerechtelijke Politie heel wat huiszoekingen in de transportsector, in het kader van de strijd tegen sociale dumping.

En niet zomaar bij “kleine jongens”, ook Rosantra in Hamme, “Transporteur van het jaar” zou betrokken zijn. Eindelijk een grote stap vooruit in de strijd tegen sociale dumping, hopelijk volgen er vlug nog meer!
Vandaag werd bij een aantal transporteurs een huiszoeking gedaan, naar verluidt omdat zij werken met een Slovaaks postbusbedrijf. We vernemen dat het onder andere gaat over Van Dievel (Mechelen), Rosantra (Hamme) en Maes (Diksmuide). Frank Moreels : “Uit eigen onderzoek weten wij al jaren dat veel postbusfirma’s gevestigd zijn op hetzelfde adres : Hranicna 18, in Bratislava. Niet toevallig ook de thuisbasis van ICS Real en ICS Trans, bedrijfjes van ene Alain Müller, die door de Belgische bedrijven zou worden ingehuurd. Meer zelfs, op www.orsr.sk, de officiële website van Slowaakse handelregister vonden wij al jaren geleden alle vandaag in de pers vermelde bedrijven terug … “

De Slowakije-route, al jaren aangeklaagd door BTB!

BTB ging de afgelopen zeven jaar al verschillende keren op onderzoek in Slowakije. Frank Moreels : ‘We publiceerden al twee zwartboeken over de sociale dumping, die we uiteraard ook doorgaven aan de betrokken ministers en de inspectiediensten. Enerzijds ben ik blij dat er nu invallen zijn bij heel wat bedrijven, maar anderzijds kan ik me niet van het gevoeld ontdoen dat het té lang heeft geduurd vooral er werd ingegrepen. Maar toch : een dikke pluim voor alle gemotiveerde inspecteurs die zich in deze dossiers vastbeten, en ook voor de federale gerechtelijke politie.”

De zwartboeken die BTB publiceerde zijn openbaar, en kunnen geconsulteerd worden op de BTB-website, je vindt ze ook via deze links : Zwartboek Sociale Dumping 2010 en Zwartboek Sociale Dumping 2012. BTB publiceerde ook een witboek met daarin 25 maatregelen tegen sociale dumping : Witboek Sociale Dumping

Postbusfirma te koop

ISC Trans, het bedrijf van Alain Müller, is “toevallig” ook gevestigd op Hranicna 18, 82105 Bratislava. In een artikel in de Tijd, op 21 december 2013, ontkende Müller nog zich in te laten met sociale dumping : “Ik help Belgische transporteurs om een vestiging op te zetting in Slovakije om hun kosten te drukken. Ik doe trouwens hetzelfde in Portugal.” Frank Moreels: “ Waarom duurde het zo lang vooraleer hier een eind aan werd gemaakt?”

Wat nu, Europees Commissaris Bulc ?

BTB schreef eind 2015 de Europese Commissie aan in verband met de vele postbusbedrijven in Slowakije, met de dwingende vraag om de EU-richtlijn ter zake toe te passen. Bijna een half jaar later antwoordde Europees Commissaris Bulc, bevoegd voor transport, dat er géén probleem was, en dat de Slowaakse autoriteiten van zegge en schrijve één (1) bedrijf de vergunning hadden ingetrokken omdat het een postbusbedrijf was … Frank Moreels : “Het is duidelijk dat er veel politieke onwil is, op verschillende niveaus. Hopelijk opent de actie van vandaag de ogen van velen, inclusief de raden van bestuur van de werkgeversorganisaties. Want bij sommigen zetelen beheerders die actief consultancy verlenen bij het opzetten van dergelijke constructies. Wat ook in het artikel van De Tijd staat, hierboven vermeld.”