Internationale steun voor Brusselse fietskoeriers!

Deliveroo weigert nog langer te werken met loontrekkende fietskoeriers. Zij worden vanaf februari verplicht om zelfstandige te worden.

Daarom voert het KoeriersKollectief op zaterdag 27 januari actie aan de kantoren van SMart, de organisatie die nog even instaat voor de praktische regeling van de contracten van de loontrekkende koeriers.

Deliveroo weigert overleg

Het KoeriersKollectief wil al geruime tijd, samen met de vakbonden met Deliveroo overleggen. Steven Steyaert :”Deliveroo houdt echter het been stijf. Daarom zijn een aantal koeriers woensdag overgegaan tot een bezetting van het Deliveroo-kantoor in Elsene, waar we alle begrip voor hebben.”

Internationale steun!

Deliveroo is wereldwijd actief, en overal worden de koeriers onder druk gezet om over te stappen naar een zelfstandigenstatuut. Steven Steyaert : “’In alle landen zien we hetzelfde scenario : Deliveroo schuift alle verantwoordelijkheid af, en de risico’s zijn voor de fietskoeriers. Maar er is solidariteit over de lands- en taalgrenzen heen. Zaterdag komen tientallen Nederlandse fietskoeriers van de vakbond FNV samen met het KoeriersKollectief in Brussel steunen.”

Ook wereldwijde transport vakbond volgt dossier op de voet !

De International Transport Workers’ Federation (ITF), koepel van honderden transportvakbonden wereldwijd, zit Deliveroo op de hielen. Vanuit ITF worden alle evoluties op de voet gevolgd, en stroomt de informatie door naar de vakbonden in de betrokken landen.

Afspraak zaterdag 27 januari om 15u in Brussel. Daar verzamelt het KoeriersKollectief samen BTB en FNV morgen om 15u aan de kantoren van SMart  (Coenraetsstraat 72 – 1060 Brussel)