Fietskoeriers verdienen beter dan discussies die boven hun hoofden gevoerd worden

Fietskoeriers stonden de voorbije periode volop in de belangstelling.

De bal ging aan het rollen toen Deliveroo eind oktober via de pers meedeelde niet langer te zullen samenwerken met SMart. De populaire smartphone app waarmee je maaltijden bij je favoriete restaurants in de buurt kan bestellen, bombardeerde op die manier met één beslissing zijn koeriers tot zelfstandigen. BTB nam het heft in eigen handen om de rechten van de koeriers te verdedigen.

Schijnzelfstandigen

SMart keek toe op een min of meer correcte verloning en sociale bescherming voor de Deliveroo-medewerkers. Sinds juni test Deliveroo echter een nieuw model uit waarbij ze werken met ‘mini-jobs’. Koeriers worden via dit nieuw systeem betaald per maaltijd die ze afleveren. Dat betekent concreet dat zo'n 1.000 Belgische Deliverookoeriers straks als zelfstandige zullen moeten werken en er ook geen sprake meer is van een uurloon.

Een stap achteruit, zo stelt BTB-voorzitter Frank Moreels. “Deliveroo wentelt de verantwoordelijkheid voor sociale zekerheidsbijdragen of verzekeringen af op zogenaamde zelfstandigen. Maar dat zijn schijnzelfstandigen: ze hebben immers maar één opdrachtgever en ze hebben weinig impact op de klant voor wie ze rijden.”

Politieke ontwikkelingen

Het nieuws bracht op politiek vlak heel wat aan het rollen. Zo wordt Deliveroo, in opdracht van Minister van Werk Kris Peeters (CD&V), onderworpen aan een strenge controle door de inspectie van de RSZ. Meryame Kitir (sp.a) wilde fietskoeriers dan weer het ‘kunste-naarsstatuut’ geven. Geen oplossing volgens Frank Moreels. “Als fietskoe-riers nu opeens “artiesten” zijn, die het “kunstenaarsstatuut” moeten krijgen, dan kan ik daar slechts één argument voor verzinnen. Sommige van die jongens en meisjes zijn inderdaad artiesten als we het over hun stuur-talent hebben. Maar daar houdt elke gelijkenis op.”

BTB fietst mee ...

BTB blijft zich ondertussen actief inzetten door de fietskoeriers een vangnet te bieden. Zo zijn de eerste gerechtelijke stappen gezet en werden de voorbije periode in verschillende grootsteden acties georganiseerd om de koeriers te informeren over hun rechten én plichten.

Steven bakfiets

 

Ben je zelf fietskoeriers en wil je meer informatie? Of ken je een koerier die ons advies goed kan gebruiken? Bel dan naar onze hulplijn fietskoeriers: 0468/27 10 73 of mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 Dit artikel verscheen in de recentste editie van be motion, het driemaandelijkse magazine van ABVV-BTB. Lees het magazine nu volledig online.