Fietskoeriers zijn enkel kunstenaars als we naar hun stuurtalenten kijken...

Fietskoeriers staan vandaag volop in de belangstelling. Deliveroo besliste recent om het statuut van zijn koeriers te devalueren.

Opeens werden ze tot zelfstandige gebombardeerd, een objectieve stap achteruit. De koeriers zelf reageren ontgoocheld. Minister van Werk Kris Peeters zegt geen “speciaal” statuut te willen creëren, maar wil wel aanpassingen aan de arbeidswetgeving. En de sp.a wil er op voorstel van Meryame Kitir “kunstenaars” van maken.

Ik vind dat we niet alles op één hoopje moeten gooien. Als fietskoeriers nu opeens “artiesten” zijn, die het “kunstenaarsstatuut” moeten krijgen, dan kan ik daar slechts één argument voor verzinnen. Sommige van die jongens en meisjes zijn inderdaad artiesten als we het over hun stuurtalent hebben. Maar daar houdt elke gelijkenis op.

Om hun statuut te bepalen moeten we andere criteria hanteren

Wat is het verschil tussen een fietskoerier en een trucker bij transportfirma Essers? Enkel het “voertuig” verschilt. Ze vervoeren goederen, in opdracht van een klant. Ze zijn geen eigenaar van die goederen, en rijden dus voor rekening van een externe opdrachtgever. De trucker levert enkele tonnen goederen af, bijvoorbeeld aan een warenhuis. De fietskoerier levert kleinere pakjes (in het geval van Deliveroo een maaltijd). Het enige verschil tussen de trucker en de fietskoeriers is het transportmiddel.

Dat die fietskoeriers arbeiders zijn zoals hun collega’s vrachtwagenchauffeur, dat spreekt voor zichzelf, ze doen hoofdzakelijk handen- en benenarbeid.

De fietskoeriers hebben dus al een statuut. Vastgelegd in paritair comité 140, waar de omschrijving “fietskoerier” gekend is.

Indien er specifieke regels moeten vastgelegd worden voor dit soort werknemers, dan moet dat binnen dat paritair comité besproken worden. Zoiets heet sociaal overleg. Simpele basisregel: werkgevers die iets willen krijgen worden verondersteld daarover te onderhandelen. Bij dat overleg worden evenwichtige afspraken gemaakt waar niemand de dupe van is.

Ten ware we zelf natuurlijk vinden dat deze fietskoeriers “minderwaardig” zijn, en niet dezelfde rechten hebben als de chauffeurs van Essers.

sp.a maakt dezelfde fout als bij Uber

We kunnen natuurlijk doen alsof we nu snel en per sé een “extra” statuut, of een “derde weg” moeten vastleggen voor deze werknemers. Dat zou fout zijn.

Een fout die sp.a bijvoorbeeld ook maakt als het over Uber in Brussel gaat. Minister Pascal Smet blijft zweren bij de wijziging van de taxiwetgeving in Brussel om het “speciale” wat Uber en consoorten aanbiedt te “regelen”.

Wie vandaag nog gelooft dat dit miljardenbedrijf tot de “deeleconomie” behoort, die is wel heel naïef. Het was net hun bedoeling om de taximarkt open te breken, en om zwak beschermde werknemers nog te verzwakken.

Pascal Smet trapt ook in die val. Hij heeft zich daarmee mateloos “populair” gemaakt bij de taxichauffeurs. Hij vindt immers écht dat de taxichauffeurs beter af zijn als zelfstandigen dan als werknemers. Jammerlijke beslissing, die ervoor zorgt dat we nog wat extra schijnzelfstandigen zullen creëren.

Creatief nadenken is toegelaten

Betekent dit dat er niet creatief moet nagedacht worden over dit nieuw gegeven? Natuurlijk wel. We hebben als vakbond trouwens wel wat ideeën ter zake. Het vastleggen van de minimumduur van een begonnen opdracht bijvoorbeeld. Het is immers niet normaal dat je enkel betaald wordt voor de rit zelf en niet voor de wachtperiodes ertussenin.

En wat met individuele beschermingsmiddelen? Een helm en handschoenen ter beschikking stellen als werkgever is een minimum.

Bovendien moet elke individuele fietskoerier duidelijkheid krijgen over de loon- en arbeidsvoorwaarden. Weet u dat de “app” van Deliveroo zelfs niet toelaat om het arbeidscontract af te drukken? Je moet je behelpen met screenshots.

En wat met transparant sociaal overleg? De Deliveroo aanpak wat dat betreft is zo simpel als ze verwerpelijk is: we beslissen boven de hoofden van het personeel, gaan ermee naar de pers en delen dan aan de betrokkenen mee wat we beslist hebben. Dat zouden we in geen enkele andere onderneming aanvaarden.

De vakbonden nemen verantwoordelijkheid

BTB heeft wel degelijk met de fietskoeriers van Deliveroo gesproken de laatste maanden. Tijdens onze popups te Antwerpen, Brussel, Gent, ... spraken we met honderden fietskoeriers. Wij verzamelen hun verhalen, inventariseren hun problemen, en reageren. En we zullen dat de komende maanden blijven doen, want fietskoeriers verdienen beter dan discussies die boven hun hoofden gevoerd worden.

Frank Moreels

Voorzitter BTB