Campagne voeren, ook op sociale media

Sociale media zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze samenleving. Het is dan ook aangewezen om ook via deze mediacampagne te voeren.

Zeker in onze sectoren, waar het niet altijd even evident is om dagelijks je collega’s tegen te komen of met hen te spreken.

Het sociale media platform dat tot nog toe het grootste is in België is Facebook. In de update van het campagnehandboek vind je een korte handleiding hoe je een Facebookpagina opzet en geven we je enkele tips & tricks over hoe je hiermee best omgaat

Als je graag als syndicale ploeg wil communiceren met de collega’s op je bedrijf raden we aan om een Facebookpagina aan te maken. Een Facebookpagina heeft immers een aantal voordelen ten opzichte van een Facebookprofiel.

 

Likes

Een Facebookpagina kent geen limieten als het aankomt op het aantal likes. Waar je met een profiel slechts 5000 vrienden kan accepteren, heeft een pagina geen grenzen. 500 likes lijkt misschien wat ambitieus, maar door intensief campagne te voeren, bereik je dit aantal sneller dan je denkt.

 

Groter bereik

Met een Facebookprofiel ga je een dubbelzijdige connectie aan. Je stuurt vriendschapsverzoeken en accepteert ze ook van anderen. Tijdens de campagneperiode willen jullie zo veel mogelijk mensen bereiken. Een pagina kan iedereen liken. Je hoeft hier niets voor te doen. Je hoeft niemand te accepteren en je hoeft niemand terug te liken of volgen. De drempel is veel lager. Daarnaast kan je ervoor kiezen om enkel berichten te delen die relevant zijn voor de pagina.

 

Advertenties

Met een Facebookpagina kan je advertenties uitsturen. Je post een bericht en steekt er een klein bedrag achter. Je kiest op welke doelgroepen je je advertentie richt en bepaalt waar je advertentie zichtbaar is. Je moet dit zeker niet meteen inzetten, maar weet dat het bestaat.

Hoewel het campagnevoeren op sociale media zeker een meerwaarde kan hebben, moet je aandacht hebben voor een aantal zaken.

  • Openbaar
    Alles wat je post met een Facebookpagina is openbaar. Hou er dus zeker rekening mee dat alles wat je schrijft door iedereen gelezen kan worden. Je berichten kunnen hun eigen leven leiden en gedeeld worden via allerlei kanalen.
  • Er kruipt tijd in
    Kies bewust voor het aanmaken van een Facebookpagina. Enkel een pagina aanmaken en er later niets mee doen, zal niets opleveren. Het is belangrijk dat je je pagina vult met relevante content. Wat willen je volgers over jou te weten komen? Wat overtuigt hen om voor jou te kiezen? Ja, dit vraagt heel wat denkwerk en uitvoering, maar je inzet zal ongetwijfeld beloond worden. Bespreek daarom vooraf wie zich zal bezighouden met het campagnevoeren op sociale media en maak hierover duidelijke afspraken.

 

Lijkt het jou wat? Kijk dan zeker in het campagnehandboek waar je een korte handleiding vindt over het opzetten een Facebookpagina en een aantal tips & tricks voor je campagne terugvindt.