Campagnetips

In de kiescampagne is het belangrijk dat je mensen kan overtuigen op de ABVV-lijst te stemmen.
Nu de campagne voor de sociale verkiezingen een tijdje heeft stilgelegen en we uit campagnemodus gestapt waren, is het belangrijk de campagne terug op te starten. Maar hoe pak je dat aan? We stellen je graag enkele campagnetips voor die je zeker kunnen helpen
Mondelinge reclame = de beste reclame!
Een gesprek aangaan is en blijft nog steeds de meest succesvolle manier om je collega’s te overtuigen. Dat kost tijd, maar het is de investering van die tijd zeker waard. Om het gesprek te starten, kan je het campagnemateriaal als aanknooppunt gebruiken. We denken dan aan onze thema-affiches (Je kan bijvoorbeeld vertellen wat het BTB-standpunt is rond een van onze thema’s of hoe je in het bedrijf hierrond werkt of wil werken) Maar ook de pamfletten en brochures die BTB uitgeeft rond bepaalde standpunten kunnen een goede basis zijn om een gesprek op te starten.
Met welke thema’s houden we ons bezig? Wat hebben we de voorbije vier jaar gedaan? Wat doet een vakbond nu precies? Je mag immers niet vergeten dat er nog heel wat mensen zijn die niet weten wat een vakbond juist is en wat we doen.
Blijf steeds constructief
In de aanloop naar de sociale verkiezingen krijg je als kandidaat heel wat aandacht. Je collega’s zullen je al eens meer aanspreken. Ze kunnen concrete voorstellen hebben, vragen stellen of zelfs kritiek uiten. Wat er ook gebeurt, laat je niet van de wijs brengen. Gebruik je ervaring of, als je nieuw bent, jouw kijk op de zaken. Argumenteer met concrete realisaties die BTB op nationaal en/of bedrijfsvlak heeft bekomen of met standpunten die BTB op het bedrijf en/of op nationaal vlak inneemt. Blijf vooral constructief en positief en houd in gedachten dat je nu eenmaal niet iedereen kan overtuigen van onze standpunten.
Bereid je argumentatie goed voor
Een voorbereid kandidaat is er twee waard! Zet je in de plaats van je collega’s en durf je afvragen “Waarom zou ik stemmen op een BTB-kandidaat?” Dat kan je helpen om de argumentatie voor te bereiden die je kan gebruiken tijdens de contacten met je collega’s.
Overtuigen doe je via je sterktes
Het beeld dat je collega’s hebben van BTB verander je niet in enkele weken. Speel de troeven uit die je collega’s appreciëren aan BTB: een ABVV-centrale die dicht bij haar leden staat, die steeds constructieve voorstellen in het belang van de werknemers doet, steeds bereid is te onderhandelen en tot actie overgaat wanneer het niet anders kan.
Gebruik de BTB Toolbox
Om de campagne zo uniform mogelijk te voeren, stelt BTB een toolbox ter beschikking. Hier vind je alle affiches, posters, logo’s, templates … die we ontwikkelden voor de campagne sociale verkiezingen 2020. Gebruik deze toolbox en pas de beeldvorming van de campagne consequent toe. Zo breng je steeds een duidelijk herkenbare boodschap.