Over de moeizame strijd van de syndicalist: 3 verhalen

Ondanks de mooie realisaties van vakbondsmensen wereldwijd krijgen onze kameraden in veel bedrijven nog altijd het deksel op de neus.

Toch blijven we onvermoeibaar strijden, solidair met onze collega’s, ook in het buitenland. De vakbond is meer dan ooit nodig. Soms draait er uiteindelijk wel eens een wiel af. Dan rest er geen andere mogelijkheid dan actie te voeren.

Solidariteit tussen syndicalisten wereldwijd

Eric Lee over zijn onlineplatform LabourStart

LabourStart is een initiatief van Eric Lee om wereldwijd solidariteit te stimuleren onder de vakbondsmensen. Op de onlinekrant verschijnen er elke dag tot 250 nieuwe artikels in meer dan 20 talen. Van nieuws over gevangengenomen werknemers tot oproepen om campagnes te steunen.

Strijd Syndicalist LabourStart2

Vakbondsorganisaties online

Oprichter Eric Lee: “Ik startte Labour- Start in 1998 als een soort proof of concept van mijn eerder verschenen boek The Labour Movement and the Internet. Tot die tijd waren vakbonden nauwelijks online actief. Met LabourStart wilde ik vakbonden een duwtje in de rug geven in de nieuwe, geglobaliseerde wereld.”

Internationale syndicale community

“LabourStart.org is uitgegroeid tot een krant, een campagneplatform en een community. Het doel om meer solidariteit te creëren onder de vakbonden is absoluut bereikt. Daar zijn de vele
fans, volgers en vrijwilligers het bewijs van. De website leeft. Vakbondsmedewerkers leren elkaar kennen, volgen het reilen en zeilen van de vakbonden in het buitenland en steunen elkaars campagnes.”

Roep om rechtvaardigheid

“Waar we nog onvoldoende in geslaagd zijn, is de vakbonden ervan te overtuigen om anders te gaan werken. Weg van de bureaucratie, de top-downbenadering en de nationale focus. Websites van sommige grote vakbonden worden niet geactualiseerd. Er is nauwelijks beweging op hun profielen op socialemedia. Terwijl je die kanalen juist moet gebruiken om de roep om rechtvaardigheid nog veel luider te laten klinken.”

Opgesloten en vermoord

"Je hoeft maar een blik te werpen op de nieuwsberichten op de website om te weten dat de strijd van de vakbonden nog lang niet is gestreden. Nog elke dag zijn er berichten over repressie. Ongeveer om de twee weken lanceren we een nieuwe, internationale campagne, meestal naar aanleiding van vakbondsmensen die werden gevangen genomen. We hebben zelfs campagnes gehad die de moord op een vakbondslid aan de kaak stelden of een uitspraak tot doodstraf. Met LabourStart geven vakbonden wereldwijd ruchtbaarheid aan hun dagelijkse moeizame strijd.”

Strijd Syndicalist LabourStart1

Zoektocht naar de bron van frustraties

Steven Steyaert over de dialoog met werkgevers

“Misverstanden, vooroordelen en geruchten maken het water tussen vakbonden en werkgevers soms heel diep. Af en toe met pesterijen tot gevolg. Dialoog is de sleutel tot een betere samenwerking”, zegt Steven Steyaert, propagandist op het federaal secretariaat van BTB-ABVV.

Strijd Syndicalist Steyaert

Pesterijen

Steven Steyaert: “Ik ben 25 jaar délégué geweest bij Volvo. Het contact met de bedrijfsleiding verliep vlot. Natuurlijk waren we het niet altijd eens, maar er was wederzijds begrip. Toen ik switchte naar de autobus- en autocarsector, kwam ik in een hele andere wereld terecht. Vooroordelen en misverstanden bemoeilijkten de dialoog. Chauffeurs die opkwamen bij de sociale verkiezingen, mochten plots geen buitenlandse reizen meer doen, ze kregen geen eigen bus meer of ze moesten op het matje komen. Dat zijn echte pesterijen.”

Kracht van dialoog

“Ik heb toen vaak bij de werkgevers gezeten met de boodschap: wij zijn een vakbond 2.0. We zijn er niet om ruzie te maken, wel om mee te bouwen aan een bedrijf waar mensen graag en hard werken. Ik heb de werkgevers gevraagd waar het volgens hen misliep en wat er beter kon. Door te luisteren ontdek je waar de frustraties vandaan komen. Je hebt dan een concreet vertrekpunt om misverstanden uit de weg te ruimen. In een volgende stap kun je vertellen wat de vakbonden voor hen kunnen betekenen.”

Ondersteuning van délégués

“Ik ondersteun nu als propagandist de délégués in de bedrijven. Ze krijgen onderhandelingstechnieken mee en leren heel veel uit de opleidingen. En uiteraard staan we op elk moment voor hen klaar om hen te helpen bij conflicten. Ze mogen het nooit opgeven. Ze moeten de dialoog blijven aangaan, achterhalen waar de pijnpunten zitten en die stap voor stap ontmijnen.”

556 dagen harde strijd

Berk Kalyoncu over de repressie in Turkije

Vakbond vanzelfsprekend? Niet overal. In Turkije hebben vakbonden nog altijd te lijden onder repressie. Zoals TÜMTÍS. DHL Express weigerde hen 1,5 jaar lang te erkennen en raadde zijn werknemers aan om niet bij de vakbond te gaan. Zeven activisten kregen hun ontslag, onder wie Berk Kalyoncu.

Strijd Syndicalist Tumtis

Repressie tegen vakbonden

Berk Kalyoncu: “In de jaren '80 en '90 stonden de vakbonden in Turkije nog redelijk sterk. Sinds 2002, toen de AKP van Tayyip Erdogan aan de macht kwam, verliezen de vakbonden terrein. De regering heeft sterk beïnvloed hoe mensen over vakbonden denken. We worden zelfs vergeleken met terreurgroepen. Tot ze zien hoe we het verschil maken voor de arbeidsomstandigheden van werknemers.”

Vakbond met middenklassers

“De problemen met het management van DHL Express zijn gestart toen ze in de gaten kregen dat TÜMTÍS steeds meer leden kreeg, ook uit de middenklasse en dat is bij ons heel ongewoon. Toen zijn ze in actie gekomen. Ze beloofden dezelfde rechten voor alle werknemers om te vermijden dat nog meer mensen zich bij de vakbond zouden aansluiten. En ze hielden sommigen betere voorwaarden voor als ze niet bij de vakbond zouden gaan.”

Ontslag

"De bedrijfsleiding van DHL Express heeft ons nooit persoonlijk bedreigd. Maar dag na dag kregen we minder werk. Andere werknemers namen onze plaatsen in. Uiteindelijk kregen we ons ontslag, met zeven tegelijk."

Betere werkvoorwaarden

"Na 1,5 jaar strijd ondertekenden het management en TÜMTÍS bij DHL Express in januari 2019 eindelijk een cao. De erkenning van TÜMTÍS heeft de werkomstandigheden fel verbeterd. In de huidige tijden van economische crisis hebben deze werknemers nu jobzekerheid. Hun loon steeg met 21 procent. En ze krijgen nu bonussen. Plus een vergoeding voor maaltijden en vervoer, en een premie als ze trouwen en verjaren."

Ken de wetgeving

“De strijd heeft me mijn baan gekost. Maar het was het waard. Ik ben nu op zoek naar ander werk en zal ook daar met veel plezier het vakbondsfront versterken. Mijn advies aan vakbondsmedewerkers die tegengewerkt worden door werkgevers: maak je thuis in de wetgeving, kijk altijd een paar stappen vooruit en bereid je voor op lastige vragen, van werkgevers én collega’s."

Dit artikel verscheen in de recentste editie van be motion, het driemaandelijkse magazine van ABVV-BTB. Lees het magazine nu volledig online.