Week van de uitzendkracht – BTB voert actie in bedrijven

“Gelijk loon voor gelijk werk”, onder dit motto komt het ABVV op voor de rechten van de uitzendkrachten.

En dit het hele jaar door. Maar in de eerste week van oktober, steken we een tandje bij, tijdens de “Week van de Uitzendkracht”. Ook de Belgische TransportBond van het ABVV voert mee actie.

Actie blijft nodig

Alhoewel er duidelijke regels zijn, breidt uitzendarbeid steeds verder uit. Vaker en vaker worden nieuwe werknemers, bij wijze van “proefcontract”, maandenlang aan het lijntje gehouden. Eén dag ziek, en ze staan weer op straat ..

Volledige inzet en toch geen gelijke beloning

Uit de ABVV-enquête van 2017 bleek dat uitzendkrachten tot maar liefst 91 euro per week minder inkomen kunnen hebben dan vaste werknemers. Uitzendkrachten hebben geen recht op een aantal voordelen die voor vaste werknemers zijn voorbehouden, zoals bijvoorbeeld een sectoraal pensioenplan, een hospitalisatieverzekering, cadeaucheques, en ga zo maar door...

BTB roept op tot gelijke behandeling van uitzendkrachten

ABVV-vertegenwoordigers worden op 3 oktober ontvangen op het kabinet van Kris Peeters, federaal minister van Werk. Frank Moreels, voorzitter : ”Uiteraard zal ook BTB hierbij vertegenwoordigd zijn. Maar daar stopt het niet. We voeren actie in heel wat bedrijven waar uitzendwerk bovengemiddeld voorkomt!”

Ook de Belgische TransportBond voert in de week van 1 tot 7 oktober actie in bedrijven. Frank Moreels : “Net zoals andere beroepscentrales van het ABVV voeren we actie in bedrijven. We informeren de werknemers, en plaatsen dit ook op de agenda van het overleg met de werkgevers. Een uitzendkracht krijgt minder inkomen, minder vakantie en heeft vaker ook minder veilige arbeidsomstandigheden. Daarom krijgen de werkgevers een “halve” brooddoos, met daarin een halve verlofkalender en halve veiligheidshandschoenen. Dit symboliseert voor ons de situatie van de uitzendkrachten.”

Lijst van de bedrijven/data

• Essers – Transportlaan 4, 3600 Genk

Donderdag 18 oktober :

• IKEA Distribution – Mercuriuslaan 549, 3600 Genk

Meer weten? Bezoek zeker ook www.rechtenuitzendkracht.be