Resultaat van de triloogonderhandelingen rond het Mobility Package

Tijdens de triloogonderhandelingen (Europese Commissie, Europese Raad en Europees Parlement) rond het Mobility Package werd deze morgen vroeg een akkoord bereikt.

In dit akkoord zitten een aantal elementen die wij als vakbond positief evalueren, omdat zij in de strijd tegen sociale dumping:

• Verbod op het nemen van de lange wekelijkse rust in de vrachtwagen.
  • De volledige invoering van de slimme tachograaf 2 tegen 2025.
  • De invoering van de slimme tachograaf voor vrachtwagens -3,5 ton tegen 2026.
  • De lidstaten zullen de mogelijkheid hebben om ook het gecombineerd vervoer (gebruik van verschillende transportmodi) aan de cabotageregels te onderwerpen.

Tot zover het goede nieuws. Als transportvakbond staan wij absoluut niet positief ten overstaan van volgende beslissingen:

• De uitbreiding van de referentieperiode voor de rij- en rusttijden van internationale vrachtwagenchauffeurs van 2 naar 3 weken.
  • De verplichte terugkeer van de chauffeur naar zij operationele uitvalsbasis elke drie weken. Dus niet naar het domiciliëringsadres van de chauffeur, zoals wij hadden gevraagd.
  • De terugkeer van het voertuig naar de operationele uitvalsbasis pas na 8 weken.

Deze deal rond het Mobility Package is niet hoe wij het zagen. Onze grootste bezorgdheid, namelijk de uitbreiding van de referteperiode voor de rij- en rusttijden, is jammer genoeg bevestigd. Nochtans zitten er ook een aantal positieve elementen in.

BTB-ABVV zal zich in elk geval verder blijven inzetten voor de belangen van onze transportarbeiders en vechten voor de zaken die volgens ons beter kunnen. Wij denken hierbij zeker aan de implementatie van het Mobility Package, maar ook aan de controle, handhaving en vervolging. Dat is vandaag een probleem, en dat zal morgen ook zo zijn indien er onvoldoende mankracht is om de inspectiediensten te bemannen en om ervoor te zorgen dat opgelegde sancties ook daadwerkelijk worden uitgevoerd.