12 december, dag van de vrachtwagenchauffeur!

In 2018 werd in totaal 285 miljoen ton goederen over de weg vervoerd (zowel in België als in het buitenland) met in België geregistreerde vrachtwagens en trekkers met een laadvermogen van minstens 1 ton.

Op 1 augustus 2019 telde België 885.487 voertuigen die worden gebruikt voor goederenvervoer over de weg. (bron)

Toch lijkt het wel of jullie, vrachtwagenchauffeurs, enkel in het nieuws komen wanneer er een ongeval is gebeurd. Hoog tijd dus om jullie een keer in het zonnetje te zetten.

Vrachtwagenchauffeurs zijn een onmisbare schakel in onze economie. Jullie zorgen ervoor dat goederen worden aan- en uitgeleverd, dat de containers uit de havens op hun bestemming komen, dat Jan-met-de-pet in de supermarkt zijn boodschappen kan doen.

Dat jullie job niet gemakkelijk is, ondervinden we zelf ook dagelijks in het verkeer. Ellenlange files, bouwwerven die de mobiliteit verstoren, verkeersagressie, just in time delivery, ...
Toch doen jullie, de vrachtwagenchauffeurs, elke dag opnieuw jullie uiterste best om de vracht veilig op zijn bestemming te krijgen.

Chauffeur zijn is een vak en dat verdient waardering!
Daarom organiseert BTB op 12 december de Dag van de Vrachtwagenchauffeur.

In elke Belgische provincie trekt een BTB-team al vanaf de vroege uurtjes de baan op om vrachtwagenchauffeurs in de bloemetjes of in dit geval in de chocolaatjes te zetten. Een dikke merci voor de job die jullie dag in dag uit doen. Waardering en erkenning voor het werk dat elke dag wordt gedaan, maar spijtig genoeg niet genoeg op waarde wordt geschat.

De plaatsen waar actie zal worden gevoerd zijn de volgende:

Brussel

  • DHL Parcels, Essenestraat 26, 1740 Ternat, 6u - 7u
  • Ziegler & DHL Forwarding, Brucargo, 10u - 11u
  • Vrachtwagenparking Brucargo, voor en na bezoek aan Ziegler

Antwerpen - Waasland

  • Van Moer Transport, Vitshoekstraat 11, 2070 Zwijndrecht, 5u
  • Trafuco, Brandekensweg 3, 2627 Schelle, 5u
  • Site Mechelse Veiling, Drevendaal (aan slagboom naast Hubo), 5u
  • New Van den Borre, Nijverheidsstraat 92, 2160 Wommelgem, 6u
  • TTC, Kasteleinsstraat 21, 9150 Kruibeke, 7u

Limburg

  • Transportlaan Genk, rond punt richting Essers, 6u - 8u30
  • Rima-Variofood, Ondernemersstraat 34 - 36, 3920 Lommel, vanaf 15u
  • Stobart, Eikelaarstraat 28, 3600 Genk, vrijdag 13/12 - 9u tot 16u

Oost-Vlaanderen

  • G. Snel, E3-laan 62, 9800 Deinze, 5u tot 6u
  • Parking De Vreese, Fabriekstraat, Ninove, 2u30 tot 4u
  • Parkings E17 Nazareth, E40 Wetteren en Drongen

West-Vlaanderen

  • Transport Gheeraert, Autobaan 10, 8210 Loppem, 5u tot 8u
  • Delcatransport, Azalealaan 15, 8890 Moorslede, 9u tot 11u
  • Parking LAR, Rekkem

Wil je meer informatie over onze acties, aarzel dan niet om contact op te nemen met ons secretariaat op het nummer: 03/224 34 37 of mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

 

Facts and figures

2018 : 285 miljoen ton goederen over de weg vervoerd (zowel in België als in het buitenland) met in België geregistreerde vrachtwagens en trekkers met een laadvermogen van minstens 1 ton.

01.08.2019 België: 885.487 voertuigen die worden gebruikt voor goederenvervoer over de weg.

Volgens een Nederlandse studie staan we tegen 2020 45% langer in de file dan in 2014.
Volgens diezelfde studie wordt het grootste deel van de files (64,9%) nu veroorzaakt door de drukte.
Files als gevolg van ongevallen zijn verantwoordelijk voor 19,3% van de filezwaarte en het reistijdverlies als gevolg van pech voor 7,2%.
Slechts 0,50% van alle files wordt veroorzaak door een ongeval met een vrachtwagen en 0,90% door een vrachtwagen met pech.
Het is wel zo dat de impact als gevolg van incidenten met vrachtwagens veel groter is dan als gevolg van incidenten met personenauto’s.

Bron

 

Affiche Helden Female NL


Eigenschappen van een goede vrachtwagenchauffeur

  • Uitzonderlijk concentratievermogen en reactietijd
  • Goede fysieke conditie en gezondheid
  • Uitstekend gezichtsvermogen en gehoor
  • Geduldig en voorkomend
  • Diplomatisch
  • Talenkennis
  • Basiskennis mechanica

Vind jij dat nog andere eigenschappen onontbeerlijk zijn voor een vrachtwagenchauffeur?
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., zodat wij ons lijstje kunnen aanvullen.

 

Hoe ziet het takenpakket van een vrachtwagenchauffeur eruit ?

  • Laden of lossen : zelf of toezicht houden
  • Controleren of de lading gezekerd is
  • Rij- en rusttijden respecteren
  • Toezicht houden op de vervoerde goederen
  • De leveringstijden respecteren
  • Waken over de verkeersveiligheid
  • Het visitekaartje van de firma waarvoor je werkt
  • De nodige administratie verrichten
  • Nazicht van de vrachtwagen doen voor vertrek
  • Onderhoud van de vrachtwagen

Heb je nog suggesties om het takenpakket van de vrachtwagenchauffeur aan te vullen? Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

Hoe zou de wereld eruit zien zonder vrachtwagens?

De eerste 24 u zonder vrachtwagenchauffeurs

  • Ziekenhuizen zouden een tekort hebben aan medische voorraden
  • Aan de benzinestations zouden lange files ontstaan
  • Post- en pakjesdiensten zouden stilvallen

Na 2 of 3 dagen

  • Supermarkten en restaurants zouden zonder verse voedingswaren vallen
  • Banken en bankautomaten zouden zonder geld vallen
  • Benzinestations zouden zonder brandstof vallen
  • In de steden zou het afval zich opstapelen

Na een week

  • Door het gebrek aan brandstof zou alle gemotoriseerd transport stilvallen
  • Door het gebrek aan brandstof zouden ook politie, brandweer of reddingsvoertuigen niet meer behoorlijk kunnen functioneren
  • Ziekenhuizen zouden zonder zuurstofvoorraad vallen

Na een maand

  • Er zou geen drinkwatervoorraad meer zijn
  • Alle fabrieken zouden moeten sluiten door een gebrek aan materiaal of onderdelen en duizenden mensen zouden werkloos zijn

 

Sociale Dumping

BTB strijdt al jaren tegen sociale dumping in de sector van het goederenvervoer.

Getuige daarvan zijn de vier zwartboeken die wij reeds uitbrachten rond sociale dumping, na de nodige desk- en fieldresearch uitgevoerd in Oost-Europa door ons eigen BTB-onderzoeksteam.

Maar dat niet alleen. In samenwerking met de transnationale dienst van het ABVV en de onderzoeksgroep Sociale Concurrentie en Recht van de Universiteit Antwerpen, heeft BTB het witboek “Samen sociale dumping in de transportsector tegengaan om de werkomstandigheden van de chauffeurs te verbeteren” uitgegeven.

Dit rapport met aanbevelingen vormt het sluitstuk van het onderzoek waarin tijdens eerdere fases de bestaande Europese en Belgische wet- en regelgeving tot voorkoming en bestrijding van sociale dumping in het wegvervoer werd geëvalueerd evenals de goede praktijken uit drie lidstaten van de Europese Unie, met name Oostenrijk, Finland en Nederland..
Dit witboek reikt concrete oplossingen aan, zowel op nationaal als Europees niveau, om de scheefgegroeide situatie in het wegvervoer recht te trekken. Het is een instrument dat beleidsmakers en werkgevers moet inspireren om de nodige stappen te zetten opdat de uitbuiting stopt en iedere vrachtwagenchauffeur opnieuw behoorlijk zijn of haar brood kan verdienen.

Verder heeft BTB verschillende rechtszaken lopen tegen firma’s die postbusbedrijven in het buitenland hebben opgericht en via deze weg sociale dumping organiseren.

 

Parkings: Onveilig, Oncomfortabel en Onvoldoende

Sinds 2007 komt BTB bijna jaarlijks terug op een kwestie die de transportwereld in zijn hart raakt. Onze politieke verantwoordelijken hebben nog steeds niet begrepen dat het gebrek aan beleid inzake comfortabele rustplaatsen voor de truckers zware gevolgen kan hebben voor de veiligheid op de weg! De conclusie blijft door de jaren heen steeds hetzelfde: de parking zijn onveilig, oncomfortabel en onvoldoende!

Vaak berichten de media over onverklaarbare ongevallen. Een vrachtwagen rijdt in op de staart van een file of raakt van de weg af, zonder aantoonbare verklaring. De reden moet echter elders gezocht worden. Zo is een van de oorzaken van ongevallen de slechte levenskwaliteit van vrachtwagenchauffeurs op de parkings!

Met onze zwartboeken over de parkings langs de autowegen zal BTB de Belgische en Europese overheden proberen te overtuigen de juiste beslissingen te nemen op het gebied van wegvervoer en verkeersveiligheid!

 

 

(Bron: Statbel (Algemene Directie Statistiek - Statistics Belgium)
Cijfers aantal voertuigen: vrachtwagens, bestelwagens, terreinwagens, tankwagens en trekkers°.
https://statbel.fgov.be/nl/themas/mobiliteit/vervoer/goederenvervoer-over-de-weg#figures
https://statbel.fgov.be/nl/themas/mobiliteit/verkeer/voertuigenpark#panel-12