Barst het gevecht om de taxiklant straks helemaal los?

Op 1 januari 2020 treedt het nieuwe Vlaamse taxidecreet in werking.

“Een democratisering van de taxi”, beweert Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). “Een bloedbad voor de sector”, reageren de vakbonden. Wat staat de taxichauffeurs te wachten? Be motion nam de taxi voor een retourtje Brussel- Zaventem. We spraken met BTB-secretarissen Sandra Langenus en Carine Dierckx en ontmoetten taxichauffeurs van het luchthavenvervoer. Eén ding is duidelijk: er sluimert een taxioorlog tussen de vergunde taxichauffeurs en de Uber-chauffeurs. Het nieuwe decreet wakkert het vijandige vuur nog harder aan.

Gevecht Taxiklant NL 01

Rode loper voor Uber

Onze taxirit start bij het ABVV in de Zwedenstraat in Brussel, waar taxichauffeur Enzo Leota van Autolux ons oppikt. Bestemming van de rit? Brussels Airport.

“Aan de luchthaven wordt het pijnlijk duidelijk hoe Uber-chauffeurs het werk van onze chauffeurs afnemen en zo de taxisector de dieperik in duwen”, steekt Carine Dierckx van wal. Ze is BTB-secretaris voor wegvervoer en logistiek in Antwerpen. “Omdat ze officieel geen taxibedrijf maar een deeldienst zijn, vallen ze niet onder de huidige wetgeving, en hoeven ze zich niet te houden aan de verplichte vergunningen, verzekeringen en tarieven. Zo krijg je oneerlijke concurrentie.”

BTB-secretaris in Brussel Sandra Langenus: “Het Vlaamse taxidecreet had een antwoord moeten bieden op die oneerlijke concurrentie. Bijvoorbeeld door Uber te onderwerpen aan dezelfde strenge regels. Helaas gebeurt het omgekeerde: de regering onderwerpt de markt aan de Uber-logica, met minimale voorwaarden en bodemprijzen.”

Gevecht Taxiklant NL 02

Verboden voor T-L-nummerplaten

De eerste stop onderweg is een tankstation op weg naar de luchthaven. Op een bord lezen we Interdit aux plaques T-L. Voertuigen met een T-L-nummerplaat kunnen gehuurde auto’s met chauffeur zijn, met vaste contracten en forfaitaire prijzen. Bijvoorbeeld een CEO die een dag een wagen met chauffeur inhuurt. Ook alle Uber-voertuigen hebben een T-L-plaat. Het verbodsbord is tevergeefs. Op de grote parking aan het tankstation staan tientallen Uber-chauffeurs te wachten op hun volgende opdracht. Onze chauffeur waarschuwt: “Hier haal je beter je fototoestel niet boven. Ik heb geen zin in een vechtpartij”.

Sandra Langenus: “Op de parkings van de tankstations en in de woonwijken rond de luchthaven staan overal Uber-voertuigen. De chauffeurs hebben geen badge voor de officiële taxiparkings. Dat zorgt voor overlast in de straten. Heel wat bewoners stapten al naar hun gemeentebestuur, want zij vinden geen parkeerplaats meer. En de chauffeurs palmen de tankstations in, maar verbruiken niets. Dat zorgt voor wrevel.”

Carine Dierckx: “Vanaf 1 januari 2020 komen daar nog eens een pak taxi’s bij. Want minister Weyts schaft het quotum af van 1 taxi per 1.000 inwoners. In Antwerpen staan er 700 vergunningen op de wachtlijst. Als het decreet in werking treedt, dan mogen die allemaal rondrijden. Die extra auto’s zorgen voor nog meer drukte op de weg en in de stad, en nemen heel wat parkeerplaatsen in.”

Ritten voor 5 euro

Onze meter klokt af op 47 euro voor de rit van de Zwedenstraat naar de luchthaven. Is dat echt zo veel duurder dan een Uber-rit? Sandra Langenus: “Voor dezelfde rit schommelen de prijzen nu tussen de 39 en 52 euro. Daar zit dus weinig verschil op. Toch is het soms anders. Uber goochelt met prijzen. Is er veel vraag? Dan schieten de prijzen de hoogte in. Is er weinig vraag, dan zakken de prijzen. De chauffeur zelf heeft daar niets over te zeggen. Zo geeft Uber taxiritten van 5 euro weg.”

Carine Dierckx: “Een van de grote fouten in het nieuwe Vlaamse taxidecreet is dan ook de afschaffing van de minimumprijzen. Een gewoon taxibedrijf bepaalt zijn prijs op basis van de auto, verzekering, brandstof, slijtage, ... Je moet alles meetellen. Uber hoeft dat niet te doen. Door ritten tegen dumpingprijzen aan te bieden, laten ze de taxibedrijven een voor een over de kop gaan – tot ze de markt hebben overgenomen. Daarom vragen wij een minimumprijs voor iedereen die taxi’s aanbiedt.”

Gevecht Taxiklant NL 03

Straattaxi’s en standplaatstaxi’s

Op de eerste verdieping van Interparking Brussels Airport staan reizigers met hun koffer te wachten. “Wedden dat ze op hun Uber-taxi wachten?”, zegt Sandra. Haar woorden zijn nog niet koud of er komt een auto met T-L-nummerplaat aangereden. “Omdat de Uber-chauffeurs geen badge hebben voor de taxiparkings van de luchthaven, halen ze hier hun reizigers op. Met een speciaal abonnement kunnen ze twee keer tegen een voordelig tarief binnenrijden. Daarna betalen ze de volle pot. Ze wachten de reizigers ook aan de kiss-and-ride op, veel dichter bij de luchthaven dan de vergunde chauffeurs mogen komen.”

Carine Dierckx: “Nu zie je nog een duidelijk verschil tussen de Uber-auto’s en de erkende taxi’s met hun taxibord op het dak. Vanaf 1 januari 2020 verdwijnt dat onderscheid. Dan zullen er twee soorten taxi’s zijn: straattaxi’s en standplaatstaxi’s. Die laatste, dat zijn de klassieke taxi’s. Ze hebben een vaste parkeerplaats en verdienen volgens de meter. De straattaxi’s mogen vrij circuleren en bepalen zelf hun prijzen. Ze moeten zich op 100 meter afstand van de vaste standplaatsen houden. Maar wat is 100 meter en hoe controleer je dat? De straattaxi’s zullen de vaste taxi’s uit de markt concurreren.”

Gevecht Taxiklant NL 05

Taalmaatregel begrijpelijk, overgangsmaatregel noodzakelijk

We houden halt op een van de officiële parkings van de luchthaven. Hier wachten de vergunde taxichauffeurs om gelande reizigers naar hun bestemming te brengen.

Taxichauffeur Martine Elsocht: “Ik maak mij zorgen. Ik rijd al 20 jaar met de taxi en ik heb al veel meegemaakt. We hebben de opkomst van de plaques chocolats (de taxichauffeurs zonder vergunning) gekend. Met hen viel tenminste te spreken. Maar Uber is te gek voor woorden. Tot eind vorig jaar hielden ze zich nog wat gedeisd. Nu gedragen ze zich alsof ze het monopolie hebben. Agressief en onbeschoft. Meermaals maak ik mee dat ik sta aan te schuiven om mensen op te pikken en Uber-chauffeurs zonder blikken of blozen voor mij komen staan. Terwijl hun auto’s vaak niet in orde zijn, ze geen verzekering hebben om met passagiers te rijden en onvoldoende ervaring hebben in het verkeer.”

De Franstalige taxichauffeurs staan nog voor een andere uitdaging. Want volgens het nieuwe decreet zullen ze vanaf 1 januari Nederlands moeten kunnen spreken, minstens op B1-niveau. Carine Dierckx: “Dat er van Franstalige chauffeurs in Vlaanderen wordt verwacht dat ze met hun Nederlandstalige klanten kunnen babbelen, dat is begrijpelijk. Maar we vragen wel een overgangsmaatregel en we willen een uitzondering voor taxichauffeurs die op een zucht zitten van hun pensioen.”

Gevecht Taxiklant NL 04

Ecoscores zijn harde financiële dobber voor taxibedrijven

Tijdens de terugrit naar Brussel kaarten Carine en Sandra nog een laatste thema aan: de strenge milieunormen of ecoscores in het decreet en de verplichte shift naar hybride en elektrische taxi’s.

Sandra Langenus: “Voor veel taxibedrijven is het financieel onmogelijk om tegen 1 januari 2020 een deel van de voertuigen te vervangen. Die hybrides en elektrische wagens zijn nu nog ontzettend duur. En de auto betaalt zichzelf vaak niet terug. Ik vrees dat veel kleinere taxibedrijven de handdoek in de ring zullen moeten gooien of besparen op personeel.”

Carine Dierckx: “Antwerp Tax heeft een elektrische wagen aangekocht. Die kan maximaal 400 km rijden en moet dan 9 uur opladen. Dat is kostbare tijd. We hebben ook onze vragen bij de verplichte ecoscores van sommige bijzondere voertuigen, zoals de rolstoelwagens. In een elektrische uitvoering zijn die wagens veel kleiner. Daardoor kunnen ze minder mensen vervoeren en wordt een rit duurder.”

Gevecht Taxiklant NL 06

Dit artikel verscheen in de recentste editie van be motion, het driemaandelijkse magazine van ABVV-BTB. Lees het magazine nu volledig online.