Hoeveel koffers moeten er nog blijven staan voor BAC investeert in Zaventem?

Het lijkt wel een soap deze zomer: de luchthaven van Zaventem en het bagageprobleem.

Bagagebanden vallen stil, elektriciteitsproblemen, koffers met losse riemen raken verstrengeld,... Telkens weer moeten de bagagisten de bagageband, een carrousel van verschillende honderden meters, afladen om het oude kreng opnieuw aan de praat te krijgen. Nadien moet die bagage manueel gesorteerd worden of terug op het systeem geladen worden om ze nadien weer af te laden in de containers. Vluchten die staan te wachten kunnen hier niet altijd op wachten en luchtvaartmaatschappijen kiezen dan om zonder bagage te vertrekken.

Sandra Langenus, BTB secretaris: “Het bagagesysteem op de luchthaven van Zaventem is dringend aan vervanging toe en kan eigenlijk de verhoogde capaciteit vluchten niet aan. Dit heeft niets te maken met voldoende personeel of niet, dit is een technisch probleem. Het oplossen vraagt om dringende investeringen.”

Steeds meer luchtvaartmaatschappijen vragen ook om te betalen om bagage in te checken. Het resultaat is dat veel passagiers met veel te grote en zware handbagage reizen. Aan de ‘voordeur’ van het vliegtuig wordt hen dan kordaat gezegd dat de handbagage toch in het ruim moet. Met als gevolg: veel discussie met het personeelslid dat de slechte boodschap moet brengen. Bovendien zorgt dit voor een verhoogde werkdruk bij de bagagisten die de bagage één voor één, van de noodtrap moeten dragen. Dat moet snel gaan. Momenteel is de tarmac de ideale plek om echte atleten te vormen bij het bagagepersoneel.

Sandra Langenus: “het is duidelijk dat BAC dringend moet investeren in de luchthaven van Zaventem. Het bagage-sorteer-systeem moet aangepast, het materieel moet dringend vernieuwd worden. Brussels Airport keerde sinds 2013 meer dan 354 miljoen euro uit aan zijn drie aandeelhouders. Tegelijk investeert Brussels Airport amper in de infrastructuur waarin de werknemers achter de schermen hun job moeten doen. Zo lijkt de ondergrondse bagageband weggehaald uit een slechte documentaire uit de jaren 70. Als men de luchthaven van Zaventem wil verkopen als grote speler zoals Amsterdam en Praag bijvoorbeeld moet men ook investeringen doen achter de schermen waar de werknemers zorgen voor een correct en veilig vertrek van de passagiers. Wij vragen dat Brussels Airport haar verantwoordelijkheid neemt en de nodige investeringen voorziet om de vooroorlogse werkomstandigheden dringend te verbeteren.”

BTB vroeg Brussels Airport om dringend actie te ondernemen en hopen deze namiddag van hen concrete antwoorden te krijgen op onze verzuchtingen. BTB heeft deze middag om 16u00 een onderhoud met de directie hierover. Wij willen dat we op een constructieve manier naar oplossingen zoeken zodat we alle hinder voor passagiers kunnen vermijden.