UBER naar de beurs, echte taxichauffeurs om zeep !

UBER gaat naar de beurs.

De prijs van een aandeel is nog niet bekend, maar er wordt geschat dat UBER tussen 70 en 120 miljard dollar waard is. En toch maakten ze nog nooit een cent winst.

Zijn UBER-aandelen hun geld waard?

De omzet van UBER blijft wereldwijd enorm groeien, maar toch was er vorig jaar een verlies van zowat een miljard dollar! In de documenten van de beursgang staat letterlijk dat de grootste kost van UBER de chauffeurs zijn. Dat er wereldwijd rechtszaak lopen over het statuut van de chauffeurs : zijn het nu zelfstandigen of loontrekkenden? Een twijfelachtige investering dus.

UBER maakt wereldwijd de taxisector kapot !

Door zijn agressieve prijzenpolitiek wordt overal de taximarkt verstoord. Echte taxichauffeurs, zelfstandigen en loontrekkenden, zijn hiervan het slachtoffer. Ook de klanten, al merken zij het nu nog niet altijd : eenmaal er een monopolie is, gaan de prijzen voor een rit omhoog. En de UBER-chauffeur krijgt een steeds kleiner deel van de koek, want er moet winst gemaakt worden. UBER-chauffeurs moeten vele uren werken, en alle risico’s zijn voor hen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat zij vele tientallen uren moeten werken om alle kosten te kunnen betalen.

Internationale transportvakbond voert wereldwijd actie.

De International Transport Workers’ Federation (ITF) voert deze week wereldwijd actie. De Belgische TransportBond doet mee! UBER moet zijn verantwoordelijkheid opnemen, en de regels volgen. Daarom schreven wij ook UBER in België aan : volg de regels, en stel chauffeurs correct te werk. Geen oneerlijke concurrentie!

Download onze brief aan Uber (pdf).

Download het pamflet (pdf).