Europees parlement : eindelijk een stap vooruit in de strijd tegen sociale dumping in het wegvervoer

Na jaren discussie werd vandaag gestemd over een compromistekst over het Mobility Package in de plenaire zitting van het Europees parlement in Brussel.

De regels rond rij- en rusttijden zullen blijven zoals ze zijn, wat een echte overwinning is voor chauffeurs en vakbonden. Chauffeurs moeten ten laatste na 4 weken naar huis terugkeren, en de wekelijkse lange rust mag niet in de cabine worden genomen. Ook het voorstel om lichte vrachtwagens uit te rusten met de digitale tachograaf – een apparaat dat de naleving van de rij- en rusttijden meet – werd goedgekeurd. Gedaan dus met bestelwagens of lichte vrachtwagens die meer dan 10 uur per dag op de baan zijn! Zowel vanuit sociaal oogpunt als voor de verkeersveiligheid is dit een stap in de goede richting.

Er zullen strengere regels komen rond cabotage (het vervoer van goederen tussen twee punten in hetzelfde land, door een bedrijf uit een andere lidstaat), die de concurrentie op de binnenlandse markten zullen bevorderen. Cabotage zal slechts 3 dagen na elkaar worden toegelaten, waarna het voertuig 60 uur zal moeten doorbrengen in de lidstaat waar het bedrijf geregistreerd staat.

Over detachering van werknemers werd beslist dat een chauffeur dezelfde verloning moet krijgen als lokale werknemers vanaf de eerste werkdag in het andere land. Uitgezonderd de verplaatsingen die beginnen en eindigen in het land van herkomst van de chauffeur.

Men is het ook eens geworden over een snelle invoering van de slimme tachograaf voor alle voertuigen die passagiers of vracht vervoeren, 10 jaar eerder dan de deadline die in 2014 werd vastgelegd! Het naleven van de regels rond detachering en cabotage zal dus eenvoudiger kunnen worden gecontroleerd want dit nieuwe type tachograaf registreert elke 3 uur de positie van het voertuig.

Ook de postbusbedrijven worden harder aangepakt, want de opdrachtgever moet het werk van de chauffeur zo organiseren dat hij minstens elke 4 weken één keer een laad- of losactiviteit moet uitvoeren in de lidstaat waar het bedrijf geregistreerd is.

Nog werk aan de winkel

De stemming vandaag is een belangrijke stap, maar nog geen eindpunt. Want het is niet op alle vlakken rozengeur en maneschijn. Zeker wat cabotage betreft blijven we op onze honger zitten. Maar we hebben alvast de aanval op de rij- en rusttijden kunnen afslaan en de strijd tegen sociale dumping versterkt. Frank Moreels, Voorzitter BTB : “BTB blijft waakzaam! Eerst en vooral willen we effectieve uitvoering. We eisen niet alleen regels, maar ook effectieve controles en afschrikkende boetes. Wat detachering van chauffeurs betreft moeten er dringend maatregelen worden genomen, zodat de uitbuiting van Oost-Europese chauffeurs gestopt wordt. Gelijk loon voor gelijk werk.
Dankzij de steun van Kathleen Van Brempt (sp.a) en Hugues Bayet (PS) kwam dit compromis tot stand. We zijn er ook van overtuigd dat de grote Fair Transport actie van 27 maart mee aan de basis ligt van het bereikte resultaat.”