Acties aan grensovergangen en snelwegparkings op 7 januari!

BTB roept Europees Parlement op om verantwoordelijkheid op te nemen !

Op maandag 7 januari voert BTB actie aan een aantal grensovergangen. Hierbij informeren we alle chauffeurs over de kwalijke gevolgen van mogelijke beleidsbeslissingen over het “mobility package”. Op hetzelfde ogenblik wordt er in verschillende Europese landen een identieke actie gevoerd.

Veiligheid van alle weggebruikers komt in het gedrang!

Het ‘mobility package’ sleept nu al enkele jaren aan. De voorstellen van Europees Commissaris Bulc werden in juli vorig jaar door het Europees Parlement weggestemd, maar nu liggen er “compromis-teksten” op tafel. Frank Moreels, voorzitter van de Belgische TransportBond (BTB-ABVV) én van de European Transport Workers’ Federation (ETF) : “Deze maand nog zal er in het Europees Parlement over een aantal gewijzigde teksten gestemd worden. De voorstellen die op tafel liggen, zijn wraakroepend en zullen de veiligheid van alle weggebruikers in gevaar brengen. Europa morrelt namelijk aan de rij- en rusttijden van bus- en vrachtwagenchauffeurs. Langere rijtijden, met minder rust, betekent meer vermoeidheid achter het stuur...”

Oproep aan alle Europese Parlementsleden : gebruik uw gezond verstand!

De Europese parlementsleden beslissen binnenkort dus over de veiligheid van alle weggebruikers, want vermoeidheid doodt. Momenteel mag de verplichte wekelijkse rust niet in de vrachtwagen genomen worden. Maar men wil dit weer mogelijk maken. Frank Moreels : “Het verbod op de wekelijkse rust in de vrachtwagen is een belangrijk wapen in de strijd tegen sociale dumping. Europa wil dus weer vrij spel geven aan de sociale dumpers, ten koste van alle chauffeurs”.

Actie in verschillende Europese landen

Er wordt niet alleen in België actie gevoerd. Frank Moreels : “De kwalijke gevolgen raken alle Europese chauffeurs. Daarom zijn er acties in verschillende landen. Ook in Nederland, Frankrijk en Italië wordt op hetzelfde ogenblik actie gevoerd.”

BTB voert actie op vier plaatsen, telkens van 07u00 tot 09u00 :

• Provincie Antwerpen : Meer, E19 op- en afritten, transportzone 1a
  • Provincie West-Vlaanderen : Rekkem, E17 richting Frankrijk