Toekomst voor de taxisector?

De komst van Uber heeft de taxisector hard geraakt. De concurrentie is genade­loos ... en niet altijd legaal. We spraken met BTB ­délégué Ahalouch Achraf.

Wat zijn momenteel de grootste uitdagingen voor de taxisector?

Ahalouch Achraf: “De grootste uitdaging is om als taxibedrijf het hoofd boven water te houden ondanks de oneerlijke concurrentie. Hoezo oneerlijk? Wel, Uber biedt illegaal ritten aan. Het bedrijf heeft geen licentie, de chauffeurs zijn geen professionals en de tarieven liggen niet vast. Ze treden op alle vlakken de wet met de voeten. Ook als het over de rechten van hun chauffeurs gaat. Die krijgen een schamele vergoeding, hebben geen werkzekerheid en zijn niet sociaal beschermd. Ze moeten al verschillende jobs combineren om rond te komen. En van een evenwicht tussen werk en privé is al helemaal geen sprake. Door Uber verliezen we stilaan onze rechten en sociale bescherming.”

New York besliste recent om de groei van taxidiensten zoals Uber te beperken. Goed initiatief volgens jou?

“Dat de stad taxidiensten zoals Uber indamt, is een goede zaak, maar die maatregel volstaat niet. Voor mij moeten ze volledig verboden worden. Precies omdat ze zich niet aan de wet en de sectorafspraken houden. Laat mij duidelijk zijn: we zijn niet tegen concurrentie. We zijn ook niet tegen de modernisering van de sector. Maar het moet allemaal wel volgens de regels van de kunst gebeuren en met respect voor elkaar.”

Welke acties zijn volgens jou dringend nodig om de sector te beschermen en de arbeidsomstandigheden van de chauffeurs te verbeteren?

“Wat de verbetering van de arbeidsvoorwaarden van taxichauffeurs betreft: daar valt veel over te zeggen. De belangrijkste boodschap is dat álle chauffeurs recht hebben op een arbeidsovereenkomst en degelijke sociale bescherming. Om de sector te beschermen zijn er heel wat mogelijkheden. Eerst en vooral moeten de bevoegde autoriteiten veel meer inspecties doen op huurauto’s met chauffeur. Als ze ritten aanbieden, moeten ze een vooraf opgemaakt contract kunnen voorleggen van hun opdrachtgever voor minstens drie uur. En de opdrachtgever moet daarvan een ko- pie hebben. Ook moet er gecontroleerd worden of er communicatiezenders- of ontvangers aan boord zijn. Huurauto’s mogen dat namelijk niet hebben. En wat de luxewagens betreft, moeten ze voldoen aan alle limousine-eisen. Daarnaast moet Wallonië ermee ophouden om licenties te geven aan huurwagens met chauffeur, want die auto’s worden uiteindelijk toch gebruikt om illegaal ritten aan te bieden in Brussel.”

De taxisector zal zelf moeten innoveren. Welke inspanningen zijn er al geleverd?

“De belangrijkste innovatie is wellicht de taxi-app. Met een druk op de knop bestellen mensen hun taxi. De taxi die het snelst beschikbaar is, bevestigt hun verzoek. Zo worden klanten veel sneller geholpen. Ook groeit het besef bij de chauffeurs dat ze met hun dagelijkse service het verschil kunnen maken. Een piekfijne wagen, nette kleding en een glimlach doen wonderen.”

Hoe zie jij je taak als délégué?

“Enerzijds moeten we als vakbond weerwerk blijven geven aan oneerlijke concurrenten. Anderzijds moeten we vernieuwing en verbetering blijven stimuleren bij onze bedrijven en chauffeurs. We hebben al meermaals actie gevoerd om de uberisering van de taxisector aan de kaak te stellen. We kunnen die boodschap volgens mij niet genoeg herhalen.”

Hoe denkt u dat de sector nog zal evolueren?

“Ondanks de moeilijke jaren blijf ik optimistisch. Dankzij de taxi-app zijn we de concurrentie voorgebleven. Als er nu nog meer en strengere controles komen, dan kan het sociale bloedbad eindelijk worden stopgezet. Het blijft niet bij Uber. Er komen nog veel meer uitdagingen op ons af. De zelfrijdende auto’s bijvoorbeeld. Het voortbestaan van de sector is een continue strijd. Samen met BTB blijven we ervoor vechten, dag na dag.”

Dit artikel verscheen in de recentste editie van be motion, het driemaandelijkse magazine van ABVV-BTB. Lees het magazine nu volledig online.