BTB en ABVV Metaal pakken samen de sociale dumping in de automotive sector aan

Enkele weken geleden bracht de Nederlandse vakbond FNV de schokkende praktijken bij de transporten van auto’s en auto-onderdelen in beeld.

Ook autoconstructeurs met Belgische vestigingen, zoals DAF in Oevel, Volvo in Gent of Scania in ... zijn daarbij betrokken.

De gegevens uit het FNV onderzoek zijn ronduit schokkend. Edwin Atema die voor FNV het onderzoek voerde: “pure uitbuiting, en zelfs moderne slavernij was wat we moesten vaststellen in de sector. Transportbedrijven, en vooral hun onderaannemers nemen meer dan een loopje met de arbeidsvoorwaarden van hun chauffeurs: postbusfirma’s, fraude met boordducumenten, lonen (veel) lager dan de minima, ...”

Tijdens een seminarie op 15 november 2018 in Antwerpen onderzoeken militanten uit de metaal- en transportsector de schrijnende situatie van chauffeurs die transporten uitvoeren in de automotive sector. Uiteraard met de bedoeling daar samen paal en perk aan te stellen.

Inleiding en welkomstwoord door Georges De Batselier, Voorzitter ABVV Metaal

SeminarieAutomotive GeorgesDeBatselier

Toelichting van de studie van het FNV/VNB over sociale dumping in de automotive sector door Edwin Atema van de stichting FNV/VNB

SeminarieAutomotive EdwinAtema