Schokkende praktijken bij transporten van autofabrikanten in beeld gebracht

Vandaag bracht de Nederlandse vakbond FNV op een persconferentie in Utrecht de schokkende praktijken bij transporten van autofabrikanten in beeld.

Het filmpje en een brochure met onderzoeksresultaten zijn vandaag gepresenteerd op een persconferentie.

Frank Moreels, Voorzitter van ETF (European Transport Workers’ Federation) en BTB (Belgische TransportBond BTB-ABVV), leidde de persconferentie in : “Het wordt dringend tijd dat de economische verantwoordelijken, de grote bedrijven zoals DAF en Volvo Trucks, hun verantwoordelijkheid nemen om de sociale dumping in de transportketen aan te pakken.”

De lonen, arbeidsomstandigheden en arbeidsverhoudingen in het transport voor de auto-industrie zijn schokkend slecht. Dit ondanks het feit dat de sector staat te springen om chauffeurs. Overtreden van de wet lijkt de norm, er wordt gefraudeerd met rij- en rusttijden en documenten over de hoogte van het loon worden op grote schaal vervalst. Onder druk van de auto-industrie worden cabines kleiner. Meer vracht meenemen lijkt belangrijker dan veiligheid.

Dit is het alarmerende beeld dat oprijst uit Europees onderzoek door FNV - Stichting VNB naar het loon en de arbeidsvoorwaarden van chauffeurs die ritten rijden voor de auto- en vrachtauto-industrie. Het onderzoek vond plaats in de afgelopen maanden.

De brochure met onderzoeksresultaten kan u hier downloaden.