Zij zorgen voor onze zorgeloze vakantie

De zomer staat weer voor de deur. Veel mensen knijpen er dan even tussenuit om te genieten van de zon en een welverdiende vakantie.

Wij trokken onze espadrilles aan en spraken met Peter en Hassan - twee BTB-leden die er mee voor zorgen dat jij en je bagage veilig en wel op je reisbestemming arriveren.


Peter Van Bastelaer

PeterVanBastelaer

  • Autocarchauffeur
  • 52 jaar
  • Al 19 jaar autocarchauffeur

 

Ik begin steeds vroeg aan mijn dag. Tussen 3 en 5 uur – wanneer de meeste mensen zich nog eens omdraaien in hun bed. De dagen van een autocarchauffeur zijn ook best wel lang. Mijn werkdag schommelt tussen 7 uur en 15 uur per dag, afhankelijk van de bestemming. Ik heb mijn rustmomenten dus wel broodnodig, want als chauffeur heb ik een enorme verantwoordelijkheid ten opzichte van mijn passagiers. De zomerperiode vind ik een aangename periode om te werken. De mensen zijn dan goedlachs omdat ze op reis vertrekken en het is fijn om zo’n opgewekte passagiers te vervoeren. Omdat je in de zomer vaak langere, meerdaagse routes hebt, staat ook een collega je bij. Dat zorgt voor een aangename sfeer en ook geruststelling, omdat je zo altijd iemand naast je hebt op wie je kan vertrouwen. We maken regelmatig een stop aan de tankstations. Zo kunnen de passagiers frisse dranken kopen en even de benen strekken. De warmte houden we in de autocar buiten met behulp van de airco – de beste uitvinding ooit.

De bussen worden maandelijks gecontroleerd door een gespecialiseerde firma. Ik kijk voor ieder vertrek de bus zelf ook grondig na, zodat ik zeker weet dat alles veilig en in orde is. Wanneer ik toch een probleem vaststel, wordt mijn autocar meteen vervangen.

Ik hou van deze job, omdat ik veel vrijheid heb en ook op verschillende mooie plaatsen kom.

 

Hasan Shalabi

HasanShalabi

  • Bagagist
  • 49 jaar
  • Al 13 jaar bagagist

 

Werken als bagagist is zowel fysiek als emotioneel belastend. Dit komt door het zware werk dat we in eender welke omstandigheden moeten ver- richten. Regen, storm, extreme koude, gloeiende hitte, ... Alles draait om timing. Mensen willen hun bagage zo snel mogelijk ophalen aan de bagage- band en vliegtuigen willen op tijd vertrekken. Dat zorgt ervoor dat het tijdens het hoogseizoen extra hard werken geblazen is. Veel mensen gaan in de zomer op vakantie wat voor een continue tijdsdruk zorgt.

Als bagagist kan je ofwel op de tarmac werken ofwel in de bagagezaal. Op de tarmac ben je altijd onderhevig aan de weersomstandigheden. Ook als het in de zomer héél warm is, ben je dus aan het werk. Ik probeer om mezelf dan te beschermen tegen de zon en ga meteen na het laden en lossen terug naar binnen. Daar probeer ik wat af te koelen in de airco en drink ik genoeg water om gehydrateerd te blijven. Dat wordt voorzien door de werkgever, daartoe zijn ze verplicht.

Ik doe mijn job graag en kom goed overeen met mijn collega’s, maar ik voel wel dat door de besparingen in onze sector de werkdruk groter geworden is. Daarom is mijn boodschap aan de passagiers dat als we staken, we dat niet doen om hen te pesten. We doen dat, omdat we geen andere uitweg zien om aan onze werkgever kenbaar te maken dat er iets moet veranderen.

 

 Dit artikel verscheen in de recentste editie van be motion, het driemaandelijkse magazine van ABVV-BTB. Lees het magazine nu volledig online.