Voor BTB blijft het busje komen in Gent

Ondanks dat CD&V in Gent denkt de wandelbusjes in vraag te moeten stellen en te vervangen door privé-initiatieven, krijgen wij het signaal dat de elektrische busjes in de Gentse binnenstad nuttig zijn.

Na de invoering van een mobiliteitsplan in Gent werd beslist om drie elektrische busjes in te zetten. Ze zijn voornamelijk bedoeld om minder mobiele personen door verkeersarme of verkeersvrije straten te vervoeren. Een nuttig initiatief, zo blijkt: sinds de invoering zaten er 31 602 passagiers op de elektrische busjes. Alvast een succes.

De elektrische busjes zijn niet enkel een oplossing voor de minder mobiele bezoekers van de stad. Ze rijden ook “volgens het boekje”. De busjes worden uitgebaat door privé-busmaatschappijen die de geldende cao’s voor hun personeel toepassen. Wat alvast beter is dan wat sommige “hippe” spelers uit het platformkapitalisme presteren, die vaak met (schijn)zelfstandigen rijden. Een stadsbestuur dat kiest voor correct gereguleerde arbeid verdient applaus. De busjes vervangen door “vraag-gebonden” vervoer zal zorgen voor minder zichtbaarheid, minder bekendheid en op termijn voor het wegvallen van een degelijk instrument.

BTB bus en car ging zelf op pad in Gent en nam enkele keren dit elektrische busje. Steven Steyaert van BTB: “De mensen zijn enthousiast over dit project. Gemakkelijk, duidelijk en als er toch één minpuntje mag zijn ... graag wat meer reclame voor dit initiatief. Verschillende gebruikers vinden de weg naar deze elektrische busjes, omdat ze ze voorbij zien komen en info vragen. Dus verder doen met deze diensten verzorgd door professionele chauffeurs.”