Dag van de bagagist - 8 mei 2018

BTB organiseert op dinsdag 8 mei de “Dag van de Bagagist” op Belgische luchthavens.

Dinsdag 8 mei organiseert de Belgische TransportBond de derde editie van de “Dag van de Bagagist”. Op de luchthavens sleuren de bagagisten tot 30 ton bagage per dag. Ongeacht huidskleur of afkomst. BTB dankt niet alleen de bagagisten, maar informeert ook de vertrekkende reizigers : zonder bagagist geen vliegreis.

Frank Moreels, voorzitter : “Reizigers denken maar al te vaak dat alles volledig machinaal gaat, maar hun valies komt allerminst rechtstreeks van de transportband aan de incheckbalie in hun vliegtuig. Want de bagagisten kruipen letterlijk in de vliegtuigen om te stapelen of uit te laden. Een bagagist sleurt tot 30 ton per dag”.

De bagagisten werken in moeilijke omstandigheden, en kijgen daarvoor geen erkenning. Frank Moreels : “Door de zware fysieke belasting is dit geen job die je een hele carrière volhoudt. Velen hebben knie- en elleboogproblemen. Daarnaast gaat het vaak over deeltijdse jobs. Door de anti-sociale pensioenpolitiek van de regering, zullen ook bagagisten, een zwaar beroep bij uitstek, jaren langer moeten werken. Daarom is een bedankje zeker op zijn plaats.”

to the top