BTB organiseert voor de 7de keer de “Dag van de buschauffeur”

Op donderdag 27 juni trekt BTB-ABVV naar Pennenzakkenrock aan het Zilvermeer in Mol.

Dit om de chauffeurs, die daar wachten op hun groep kinderen, in de bloemetjes te zetten. Een dikke merci voor de job die zij dag in dag uit doen. Waardering en erkenning voor het werk dat elke dag wordt gedaan, maar spijtig genoeg niet altijd naar waarde wordt geschat.

Buschauffeurs zorgen dat mensen veilig op reis of uitstap kunnen gaan. Ze zorgen ervoor dat kinderen naar school of het buitengewoon onderwijs geraken en dat de werkende medemens veilig kan arriveren op het werk. Dat hun job belangrijk is werd nog maar eens duidelijk bij de ingrijpende veranderingen in het openbaar vervoer: schrapping van buslijnen en haltes, kinderen die meer dan 2 uur op een bus moeten zitten om op school geraken.

Frank Moreels, voorzitter BTB-ABVV: “De reizigers en chauffeurs voelen de negatieve effecten nog steeds. En toch krijgen ze nog steeds te weinig waardering voor hun werk. Daarom organiseert BTB-ABVV voor de 7de keer de dag van de buschauffeur. Voor Vlaanderen nu donderdag op Pennenzakkenrock, een week later zetten we de chauffeurs in Wallonië in de bloemetjes.”

Flexi-jobs in de sector hebben een negatieve impact

Een dik jaar geleden werden de flexi-jobs in de bus- en car sector ingevoerd. Was het in het begin de kip met de gouden eieren die het nijpend chauffeurstekort ging oplossen moeten we na een jaar vaststellen dat de problemen er alleen maar groter op zijn geworden. Dat is duidelijk gebleken tijdens de grootschalige controle door de overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. Bij 150 controles waren er 17 ernstige overtredingen, waaronder het niet respecteren van rij en rusttijden. Bovendien verlaten chauffeurs de sector of vragen een 4/5 contract aan om dan als flexi-jobber de interessante ritten uit te voeren.

Tom Peeters, adjunct federaal secretaris wegvervoer en logistiek: “De sector organiseert zelf, met het invoeren van flexi-jobs, intern de sociale dumping. Hierdoor verlaten nog meer chauffeurs de sector omdat de loon- en arbeidsvoorwaarden nog verder naar beneden geduwd worden. Een gevaarlijke evolutie die geen structurele oplossing voor het personeelstekort biedt, wat ook sommige werkgevers lijken te beseffen. We roepen deze werkgevers dan ook op om bij de volgende sectoronderhandelingen samen met ons de flexi-jobs mee op de schop te nemen.”

Bus- en carchauffeurs verdienen respect

Een bus- en carchauffeur is een vakman die zich permanent dient bij te scholen, maar dikwijls moet werken in moeilijke omstandigheden. Gesplitste diensten, weekendwerk en lange dagen zijn de realiteit van de dag. Deze onevenwichtige work-life balans zorgt ervoor dat jongeren niet meer aangetrokken zijn tot het beroep en er al jaren een chauffeurstekort is.

Frank Moreels: “Buschauffeurs zijn een onmisbare schakel in een goed draaiende economie. Ze zijn trotse dienstverleners en verdienen onze respect voor het werk dat ze onder moeilijke werkomstandigheden moeten uitvoeren. Het zijn de chauffeurs die er voor zorgen dat elk van ons op een veilige manier de gewenste bestemming kan bereiken.”