BTB-ABVV organiseert voor de vierde maal de 'Dag van de fietskoerier'

Op vrijdag 14 Juni organiseert de Belgische TransportBond voor de vierde keer de ‘Dag van de fietskoerier’. Niet toevallig start ook het EK Voetbal.

Maaltijdbezorger JustEat-TakeAway is een van de grote sponsors van UEFA, de organisator van het EK.

De sector van de fietskoeriers is klaar om volwassen te worden!

De fietskoerier is niet meer weg te denken. Ze leveren goederen tot bij je deur: van eten à la minute of boodschappen van je lokale winkel. De fietskoerier zorgt dat het allemaal bij je afgeleverd wordt. Spijtig genoeg krijgen ze niet altijd het respect dat ze verdienen, zeker niet van alle spelers die actief zijn in de sector. Maar door een aantal positieve juridische uitspraken staat alles ondertussen klaar om hierin verandering te brengen. De sector is klaar om volwassen te worden, met respect voor de rechten van hun werknemers!

Deliveroo is veroordeeld door de rechtbank voor haar werkmethode!

Het hof van Beroep heeft eind 2023 geoordeeld dat de fietskoeriers van Deliveroo wel degelijk transportwerknemers zijn. Concreet betekent dit dat fietskoeriers een arbeidscontract moeten krijgen, ze moeten betaald worden volgens de voorwaarden en CAO’s van het PC140.03. Bovendien mag het P2P statuut niet meer gebruikt worden voor het uitbetalen van de fietskoeriers, een maatregel die dringend moet gecontroleerd en gesanctioneerd worden..

Frank Moreels, voorzitter BTB-ABVV: “Na een jarenlange procedureslag heeft de rechter ons, samen met de fietskoeriers, het arbeidsauditoraat en de andere vakbonden in het gelijk gesteld: fietskoeriers van Deliveroo zijn geen zelfstandigen, het zijn werknemers! Transportwerknemers. Het is echter nog niet gedaan: Deliveroo probeert de strijd zo lang mogelijk te rekken en is naar cassatie getrokken. Gelukkig werkt dit niet opschortend en is de uitspraak ondertussen geldig en bruikbaar. Nu is het aan de regering en de inspectiediensten om Deliveroo eindelijk in de pas te laten lopen en de Belgische wetgeving te laten respecteren.”

UberEats verliest voor de administratieve commissie

Sinds 2023 is er bovendien nieuwe wetgeving van kracht, onder deze wetgeving heeft nu ook UberEats ongelijk gekregen en is er geoordeeld dat haar koeriers wel degelijk werknemers moeten zijn (voorlopig is dit van toepassing op de koeriers die betrokken waren bij de zaak).

Frank Moreels: “Het is een eerste opsteker dat ook met de nieuwe wetgeving de conclusie hetzelfde blijft: fietskoeriers zijn transportwerknemers! Spijtig genoeg kondigt ook deze zaak zich aan als een procedureslag waarbij UberEats er alles aan zal doen om een definitieve beslissing zo lang mogelijk weg te houden door alle mogelijke procedures uit te putten.”

Goedgekeurde Europese platform directive

Gelukkig komt er binnenkort een extra steun aan voor de fietskoeriers: de goedgekeurde Europese directieve rond platformwerk. Het zal het niet langer aan de individuele fietskoerier zijn om te bewijzen dat hij of zij wel degelijk als werknemer werkt. Het zullen de platformen (in realiteit de werkgevers) zijn die moeten bewijzen dat hun koeriers wel degelijk als zelfstandige werken en dit volgens de bepalingen van de Belgische wetgeving!

Klein geschenk van waardering

BTB-ABVV trekt op 14 juni de straat op om de fietskoeriers te verrassen met een klein geschenkje. Niet alleen om hen te bedanken maar ook om de fietskoeriers die werken voor Deliveroo en UberEats erop te wijzen dat hun werkgever weigert hen als werknemer te erkennen. Ze hebben recht op de loon- en arbeidsvoorwaarden van de transportsector en inspraak via het sociaal overleg. Frank Moreels: “BTB-ABVV wil af van de schijnzelfstandigheid, fiscale constructies zoals P2P (peer-to-peer) en geen derde statuut. Fietskoeriers zijn een belangrijke schakel in de transportketen en hebben hun plaats in de sector van het wegvervoer.”