De nachtvluchten zijn gered, maar het kader is (te?) streng!

Vandaag viel de beslissing rond de vergunning van de luchthaven van Zaventem.

Als BTB-ABVV zijn wij tevreden dat het verbod op nachtvluchten niet weerhouden is. Want dit had voor alle duidelijkheid niet enkel impact op de vrachtvluchten maar ook op de passagiersvluchten. Nachtvluchten die trouwens essentieel zijn voor de luchthaven zelf, maar ook voor het economisch gebeuren in België. Tal van bedrijven in Vlaanderen, Brussel én Wallonië hebben deze nodig om hun activiteiten te vrijwaren en in de toekomst verder te ontwikkelen.

Het is dan ook terecht dat in de overwegingen van de Vlaamse regering, door Minister Zuhal Demir, rekening is gehouden met de broodwinning van duizenden werknemers die afhankelijk zijn van de luchthaven.

Frank Moreels, voorzitter van BTB-ABVV is duidelijk: « Ook de werknemers van de luchthaven willen rustig kunnen slapen. Dat zij hun job zouden kunnen verliezen, daar liggen ze ‘s nachts wakker van. Uiteindelijk spreken we over 64.000 werknemers die rechtstreeks of onrechtstreeks werk hebben dankzij de economische activiteiten op de luchthaven ».

Het kader dat de Vlaamse regering vandaag vastlegde is echter geen « carte blanche ». Het is best wel een streng kader! En hoewel we begrijpen dat verschillende belangen met elkaar worden afgewogen - economische belangen, milieu en volksgezondheid - vragen we ons af of het kader niet al te restrictief is naar de toekomst toe?

Minister Demir legt het plafond voor het totale aantal vliegbewegingen bijvoorbeeld op 240.000 vluchten per jaar vanaf 2032. Dat moet een groeiscenario van 13 procent nog steeds mogelijk maken. Vraag is of dat voldoende is om de activiteiten en de groeimogelijkheden van onze nationale luchthaven te vrijwaren?

BTB-ABVV wil dit besluit kansen geven, en hoopt dat we nu vooruit kunnen. Dat de toekomst van de luchthaven door dit besluit wordt verzekerd, en dat er geen nieuwe hindernissen worden opgeworpen die de job van de werknemers op de luchthaven hypothekeren.