Minister Demir: gebruik het gezond verstand en zet geen 64.000 werknemers zonder werk!

In de loop van volgende week dient Vlaams Minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) te beslissen of Brussels Airport een nieuwe omgevingsvergunning krijgt.

Als de minister blind het advies volgt van de Gewestelijke Omgevingsvergunningscommissie (GOVC), die pleit voor strengere geluidsnormen (max 60 DB) voor nachtvluchten vanaf 2028, volgt er een sociaal bloedbad.

Ongeruste werknemers en werkgevers!

De werknemers die BTB-ABVV vertegenwoordigt én tewerkgesteld zijn op en rond de nationale luchthaven Brussels Airport: de bagage-afhandelaars, logistiekarbeiders en koerierdiensten, taxichauffeurs, bus -en carchauffeurs, truckchauffeurs, ... maken zich grote zorgen over hun werk. Ook werkgevers en transporteconomen uitten de afgelopen dagen hun bezorgdheid. Frank Moreels, voorzitter BTB-ABVV: “Als de minister binnen enkele dagen beslist om in de nieuwe omgevingsvergunning voor Brussels Airport het advies van de GOVC over te nemen dreigt er een sociaal bloedbad in 2028! Dan speelt men met de job van 64.000 werknemers!

Strengere geluidsnormen dan het Brussels Gewest!

In het advies pleit de GOVC dat tegen 2028 geen enkel vliegtuig ‘s nachts nog meer dan 60 decibel mag produceren. Dat is tussen 23 uur ‘s avonds en 7 uur ‘s ochtends. Om u een idee te geven: 60 decibel is het geluid van een doorsnee airco of wasmachine. Deze voorwaarde is zelfs strenger dan de strikte regels van het Brussels Gewest die de norm leggen op 80 à 90 DB. Een straffe voorwaarde, die indirect een verbod op nachtvluchten impliceert, wat ook professor luchtvaarteconomie Wouter Dewulf (UAntwerpen) onderschrijft. Frank Moreels: “Met de huidige stand van de technologie is er momenteel geen vliegtuig dat zo stil kan opstijgen of landen. Het is belangrijk dat onze overheden de luchtvaartmaatschappijen stimuleren om hun vloot te vernieuwen. Maar de doelstellingen die we hen opleggen moeten wel haalbaar blijven: vier jaar is te kort om zo’n grote sprong te maken.”

Hypotheek op de toekomst van Brussels Airport!

Als de Minister deze strenge normen in de omgevingsvergunning opneemt wordt er een enorme hypotheek gelegd op de verdere ontplooiing van de luchthaven, zowel inzake cargo als passagiers. Maar met de strengere geluidsnormen, komen ook de inkomende ochtend en avondvluchten van Brussels Airlines in de verdrukking. Brussels Airport is van strategisch economisch belang voor de Belgische economie en de werkgelegenheid. Frank Moreels: “Vandaag zorgt Brussels Airport voor 64.000 jobs, rechtstreeks en onrechtstreeks. Het realiseert een toegevoegde waarde van meer dan 5 miljard euro. We moeten dus niet twijfelen aan het economisch belang van de luchthaven. Als Vlaanderen zich wil blijven profileren als logistieke speler in Europa speelt de Nationale luchthaven van Zaventem hierin een cruciale rol.”