BTB – ABVV brengt kerstparkings in kaart en eist onmiddellijk actie van inspectiediensten!

Chauffeurs zien eindelijk hun families weer!

De transportsector is een essentieel onderdeel van onze samenleving, maar helaas wordt ze ook geplaagd door wantoestanden. Tijdens de kerstperiode worden parkings overspoeld met achtergelaten vrachtwagens met buitenlandse nummerplaten. Vaak van Belgische transportbedrijven omdat de chauffeurs na maanden eindelijk kunnen terugkeren naar hun land van herkomst om de feestdagen door te brengen met hun familie.

BTB brengt “Kerstparkings” in kaart.

Omdat veel van deze transportbedrijven de wettelijk bepaalde regelgeving niet respecteren trok BTB-ABVV afgelopen zaterdag 23 december 2023 op pad door heel Vlaanderen om de kerstparkings in kaart te brengen. Alle gegevens werden overgemaakt aan de inspectiediensten met de vraag om deze bedrijven zo snel mogelijk te controleren wanneer de chauffeurs het werk terug aanvatten.

Frank Moreels, voorzitter BTB: “Concreet vragen wij een controle op rij-en rusttijden, controle op terugkeer van het voertuig en de terugkeer van de chauffeurs zelf. Het voertuig waarmee ze rijden wordt achtergelaten in België, en wordt nadien hier ook opgepikt om het werk opnieuw aan te vatten. Dit betekent dat ze vallen onder de Belgische CAO “Gelijk loon voor gelijk werk” en dus aan Belgische loon -en arbeidsvoorwaarden moeten tewerkgesteld worden”

Terugreis is ook arbeidstijd!

De chauffeurs keren begin 2024, na hun welverdiende en langverwachte vakantie met hun familie, terug naar België om hier het werk terug te hervatten. Gezien velen van hen eerst een lange reis ondernemen om terug op hun werkplaats te geraken, valt dit uiteraard ook onder de specifieke wetgeving van rij -en rusttijden. Hun reistijd dient aangegeven te worden waardoor ze niet onmiddellijk met hun vrachtwagen de werkzaamheden mogen hervatten, wat in de praktijk wel gebeurt.

Tijd voor actie van de inspectiediensten!

Tom Peeters, Adjunct Federaal Secretaris BTB-ABVV: “Met deze actie deden wij het voorbereidende werk. We vragen nu aan de inspectiediensten om gerichte controles uit te voeren op deze parkings. Zo worden de malafide bedrijven, die zorgen voor oneerlijke concurrentie in de transportsector en hun chauffeurs uitbuiten aangepakt. Zij dwingen hun chauffeurs om te werken in mensonterende arbeidsomstandigheden en maken de sector volledig kapot.”