14 december, dag van de vrachtwagenchauffeur!

Vijf jaar geleden (2019) organiseerde BTB-ABVV in België de eerste keer de dag van de Vrachtwagenchauffeur.

Wat in 2019 is begonnen als een initiatief van 1 vakbond is ondertussen uitgegroeid tot een dag waar heel de sector, inclusief werkgevers, ruime aandacht besteden aan de job van vrachtwagenchauffeur.

Terechte erkenning

Deze erkenning voor de vrachtwagenchauffeur is terecht. Zonder de vrachtwagenchauffeurs komt de economie heel snel tot stilstand. Bijna alle goederen worden op een bepaald ogenblik wel vervoerd met een vrachtwagen, de vrachtwagenchauffeur is dus een essentieel onderdeel van iedereen zijn leven.

Frank Moreels, Voorzitter BTB: “Vrachtwagenchauffeurs zijn dan wel essentieel voor ieders leven, ze krijgen er weinig respect en erkenning voor terug. Zowel tijdens de uitvoering van hun job als op hun loonbriefje. Deze dag is belangrijk voor hen, ze verdienen deze erkenning maar laat ons duidelijk zijn: hier mag het niet bij blijven. Deze erkenning moet zichtbaar worden in hun loon- en arbeidsvoorwaarden.”

Tekort aan vrachtwagenchauffeurs

Ondanks de essentiële rol die vrachtwagenchauffeurs vervullen in ons economisch model is er in België EN Europa een enorm tekort aan mensen die dit beroep willen uitoefenen. De werkgevers proberen deze tekorten op verschillende manieren op te lossen: vrachtwagenchauffeurs worden overal geronseld, tot de Filipijnen en India toe. Toch blijft het tekort groeien en dat is logisch: zolang de loon- en arbeidsvoorwaarden niet substantieel verbeteren (in België maar zeker in heel Europa) zal het tekort blijven groeien.

Tom Peeters, adjunct Federaal secretaris Wegvervoer en logistiek: “Het wordt steeds moeilijker om jonge mensen te overtuigen om vrachtwagenchauffeur te worden, niet onlogisch als je de loon-en arbeidsvoorwaarden bekijkt. Zeer lange werkdagen met veel flexibiliteit en slechte work-life balans en een matige verloning. Je nachten moeten doorbrengen op te kleine en overvolle parkings met ondermaatse faciliteiten, als die er überhaupt al zijn.”

Tarieven moeten veel hoger!

De tekorten blijven groeien en bedrijven moeten alsmaar verder gaan zoeken in de wereld naar chauffeurs die deze omstandigheden willen aanvaarden. In Europa wordt 75% van de goederen over de weg vervoerd omdat de prijs van het wegtransport veel te goedkoop is, in stand gehouden door sociale dumping en uitbuiting van chauffeurs. Als we willen dat binnen 10 jaar, wanneer meer dan 50% van de huidige chauffeurs op pensioen zal zijn, de economie niet tot stilstand komt dient het geweer dringend van schouder veranderd te worden. Betere tarieven voor het wegvervoer zodat chauffeurs betere loons- en arbeidsvoorwaarden krijgen. Niet enkel in België maar in elk Europees land. Enkel dan kan je het chauffeurstekort terug dringen en op sociaal duurzame wijze de transportsector laten bestaan.

Kleine bedanking

Vanuit BTB-ABVV trekken we voor de vierde keer er in heel het land op uit om aan alle vrachtwagenchauffeurs een klein bedankje uit te delen. Ook onze militanten in de logistieke bedrijven zullen de chauffeurs die op hun bedrijf passeren een kleine attentie overhandigen.

Wil je meer informatie over onze regionale acties, neem dan een kijkje op onze website www.dagvandevrachtwagenchauffeur.be