BTB-ABVV organiseert voor de derde maal de 'Dag van de fietskoerier'

Op vrijdag 1 december organiseert de Belgische TransportBond voor de derde keer de ‘Dag van de fietskoerier’.

Fietskoeriers zijn de helden van de straat!

De fietskoerier rijdt het hele jaar door weer en wind om jouw bestelling thuis te leveren. Onder alle weersomstandigheden - van de blakende zon en hitte tot striemende regen en ijzige tempraturen - de fietskoerier brengt jouw pakketje, zodat jij niet buiten moet. Ze doen dit bovendien in de drukte van het moderne stadsverkeer waar alle mogelijke vervoersmethodes zo snel als mogelijk op hun bestemming proberen aan te komen.

Een sector in volle evolutie!

De sector is in volle evolutie, daar waar het lange tijd een niche-sector was of enkel de levering van maaltijden betrof, is er nu een duidelijke evolutie naar meer locaties en steden en een diversificatie in goederen. Deze groei en professionalisering van de fietskoeriers maakt dat de sector zich ook ontwikkelt tot een volwaardig onderdeel van de transport- en logistieke sector. Het potentieel om een belangrijk onderdeel te zijn van de toekomstige First & Last Mile delivery is er. Het is nu aan de sector om dit potentieel uit te bouwen en een aantrekkelijke sector te worden voor werknemers, ook op vlak van loon- en arbeidsvoorwaarden.

Frank Moreels, voorzitter BTB-ABVV: “Alle fietskoeriers werken in uitdagende omstandigheden. Hun werkterrein is vaak het drukke stadsverkeer en de weersomstandigheden hebben altijd een invloed. De sector evolueert wel duidelijk in twee richtingen. Er zijn bedrijven die hun koeriers een contract aanbieden, voorzien in een goede uitrusting (zowel op vlak van kleding als van fiets) en werken aan een veilige werkomgeving voor hun personeel. En dan zijn er bedrijven die blijven vasthouden aan een uitbuitingsmodel waar alle risico’s bij de fietskoerier liggen en alle winsten bij het bedrijf. Enkel met bedrijven die respect hebben voor hun personeel en hen ook correct behandelen heeft deze sector een toekomst. Wij kijken dan ook met veel aandacht naar het resultaat van het proces tegen Deliveroo dat eind december gekend zal zijn.”

Warm geschenk

BTB-ABVV trekt op 1 december de straat op om de fietskoeriers te verrassen met een verwarmend geschenkje. Nu de dagen korter, kouder en vooral natter worden voorzien we voor elke fietskoerier die we ontmoeten handschoenen waarmee ze nog steeds hun smartphone kunnen bedienen, niet onbelangrijk voor het merendeel van de fietskoeriers.

Het is ook geen overbodige luxe, want er zijn nog steeds bedrijven die geen uitrusting (fietshelm, beschermende kledij, handschoenen …) voorzien voor hun koeriers. Deze moeten de fietskoeriers zelf voorzien of aankopen bij het bedrijf. En zelfs dan is de kwaliteit niet altijd om over naar huis te schrijven.

BTB-ABVV is en blijft dé vakbond voor de fietskoeriers

Op de ‘Dag van de fietskoerier’ willen we nogmaals benadrukken dat BTB-ABVV dé vakbond is en blijft voor de fietskoeriers. Tom Peeters, adjunct federaal secretaris wegvervoer en logistiek: “BTB-ABVV zal blijven ijveren voor de rechten van de fietskoeriers. Zij moeten krijgen waar ze recht op hebben: een degelijk statuut als werknemer, degelijke loon- en arbeidsvoorwaarden en hun plaats in het sociaal overleg. Een deel van de sector heeft dit zeker al begrepen, het wordt tijd dat deze boodschap ook bij de andere bedrijven doordringt.“

BTB-ABVV wil af van de schijnzelfstandigheid , fiscale constructies zoals P2P (peer-to-peer) en geen derde statuut. Fietskoeriers zijn een belangrijke schakel in de transportketen en hebben hun plaats in de sector van het wegvervoer.

Hieronder vindt u de locaties waar BTB-ABVV de fietskoeriers een warm geschenk zal overhandigen:

Oost-Vlaanderen

Take AWAY Hub, koning Albertlaan Gent, 10u00
Contact: Steven Steyaert (0468/ 27 10 73) & Abdel El-Bazioui (0470/45 72 86)

Limburg

Hasselt, vanaf 11u30
Contact: Christel Evers (0478/42 35 30) & Tony Hermans (0475/58 94 46)

Brussel

Take AWAY Hub, Masuistraat 96 Brussel, 10u00
Naamsepoort , 11u30.
Contact: Sandra Langenus (0473/85 30 18) & Rachid El Khattabi (0488/22 25 55)

Antwerpen

On Time Logistics – Bredastraat 147 Antwerpen, 08u30
Take-away - Sint Katelijnevest 35 Antwerpen, 10u30
Coolblue-aan huis – Verschansingstraat 29 Antwerpen, 11u45.
Contact: Carine Dierckx (0477/28 61 41) & Wim De Jonghe (0496/38 57 10)

West-Vlaanderen

Sint-Petrus-en-Paulusplein, Oostende, 11u00
Contact: Birger Victor (0473/97 53 13) & Annita Vandenbussche (0473/30 02 12)