BTB sluit zich aan bij wereldwijde oproep voor veiligere wegen

BTB-ABVV roept de regering en werkgeversorganisaties op om een systeem van veranderingen te ondersteunen die volgens hen niet alleen de omstandigheden voor chauffeurs in het wegvervoer drastisch zullen verbeteren, maar ook de wegen veiliger zullen maken voor alle weggebruikers.

De oproep maakt deel uit van een ongekende gecoördineerde oproep aan overheden en belanghebbenden in de sector om de wegen veiliger te maken. Volgens de deelnemende vakbonden, die meer dan een miljoen chauffeurs in het wegvervoer over de hele wereld vertegenwoordigen dwingen lage lonen en slechte omstandigheden de chauffeurs tot gevaarlijke praktijken op de weg om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen.

BTB-ABVV bevestigt dat bedrijfsmodellen in het wegtransport onhoudbaar zijn geworden en tot arbeidsmisbruik leiden. De erbarmelijke omstandigheden voor chauffeurs maken de wegen minder veilig voor iedereen. De campagne verwijst naar eerdere successen in Zuid-Korea, Australië, Brazilië, Canada en andere landen, waar Safe Rates-systemen hebben geleid tot betere omstandigheden voor chauffeurs en een verbetering van de verkeersveiligheid en de levensvatbaarheid van de sector.

Frank Moreels, voorzitter van BTB-ABVV: "Lage lonen en vreselijke omstandigheden dwingen chauffeurs om enorme risico's te nemen om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Hoewel dit misschien logisch is voor de beperkte belangen van de aandeelhouders van bedrijven, is het een ramp voor alle anderen.”

In landen over de hele wereld maken lage lonen en lange werktijden voor chauffeurs in het wegtransport niet alleen het leven van de werknemers die onze economieën draaiende houden zuur. Ze zorgen ook voor een bloedbad en doden op onze wegen.

Stephen Cotton, secretaris-generaal van de International Transport Workers' Federation, die de oproep steunt: "In landen over de hele wereld lopen multinationals die afhankelijk zijn van werknemers in het wegvervoer er de kantjes van af en ze drukken de prijzen in hun jacht op steeds hogere winsten. Maar deze roekeloze en hebzuchtige praktijken maken niet alleen het leven van chauffeurs in het wegtransport zuur, ze zorgen ook voor een bloedbad en doden op onze wegen."

De campagne voor safe rates zegt dat de maat vol is. Als chauffeurs goed betaald worden en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden hebben, kunnen ze werken zonder gedwongen te worden hun eigen leven en dat van iedereen op de weg op het spel te zetten. Verantwoordelijke werkgevers weten dat eerlijke en veilige normen in het wegvervoer niet alleen goed zijn voor de werknemers, maar dat ze onze hele sector veiliger en duurzamer maken. Wij staan klaar om samen te werken met overheden, werkgevers in het wegvervoer en klanten om deze normen te definiëren en ervoor te zorgen dat ze worden nageleefd in alle toeleveringsketens en in de hele wegtransportsector.