Nachtvluchten op Zaventem verbieden zet 14.000 banen op het spel
- Details
- Categorie: Wegvervoer en Logistiek nieuws
- Gepubliceerd: woensdag 19 juli 2023 14:37

De Belgische Transportbond (BTB-ABVV) moest in de pers de plannen lezen van Minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet, om nachtvluchten op Brussels Airport te verbieden.
Zonder het minste overleg lanceert de minister een plan dat dodelijk is voor de tewerkstelling. Als vertegenwoordiger van het “handling” personeel op de luchthaven en de logistieke arbeiders rond diezelfde luchthaven kunnen we dit voorstel niet accepteren.
Brussels Airport is na de haven van Antwerpen de tweede economische hub voor België. De nachtvluchten vormen daarbij een essentieel onderdeel van het internationale luchtverkeer en spelen een cruciale rol in het verbinden van België met de rest van de wereld, evenals het ondersteunen van de logistieke ketens van vele bedrijven.
BTB-ABVV erkent dat er legitieme bezorgdheid is over de geluidsoverlast en de impact op het milieu die nachtvluchten met zich mee kunnen brengen. Echter, een ondoordacht verbod zal niet alleen de luchtvaartmaatschappijen en luchthavenexploitanten treffen, maar zal ook een negatieve weerslag hebben op duizenden werknemers die in de sector werkzaam zijn.
Frank Moreels, voorzitter BTB: “Het schrappen van nachtvluchten, en het lichtzinnig omspringen met de rol van de nationale luchthaven, zet 14.000 banen op het spel. Als vakbond staan we open voor constructieve discussies over het verminderen van geluidsoverlast en milieueffecten, maar het eenzijdig verbieden van nachtvluchten is niet de juiste aanpak.”
Een dialoog tussen alle belanghebbenden is essentieel om evenwichtige en duurzame oplossingen te vinden. De stem van de werknemers wordt in dit debat echter systematisch genegeerd.
Het uitwerken van een programma - samen met de luchtvaartmaatschappijen en vrachtvervoerders - om de nachtvluchten te laten uitvoeren door nieuwe, geluidsarme vliegtuigen dringt zich op. De bestaande en toekomstige investeringen inzake duurzaamheid van bijvoorbeeld DHL om werkbare regels rond geluidsnormen te bekomen zijn reeds bekend.
De werknemers op de luchthaven van Zaventem zijn het trouwens beu om “gebruikt” te worden in communautaire spelletjes van politici. Ze zien dat de partij van de minister - Ecolo - twee maten en twee gewichten hanteert in dit dossier. Op de regionale luchthaven van Liège zijn er méér nachtvluchten dan op Zaventem, zonder dat de minister daar een probleem mee schijnt te hebben. BTB-ABVV pleit dan ook voor de her-federalisering van de bevoegdheden wat de geluidsnormen en luchtvaartsector betreft. Dit zou al veel problemen kunnen oplossen en een gecoördineerd beleid toelaten.
Het is voor BTB-ABVV provocerend dat de Minister dit voorstel lanceert midden in het drukste seizoen van onze luchtafhandelaars en dat hij enkel de focus legt op de luchthaven van Zaventem.