Akkoord in de pakjessector een stap in de goede richting, maar…

BTB-ABVV vernam dat het kernkabinet donderdag laatstleden een akkoord bereikte over de bescherming van de pakjesbezorgers.

Gezien de mistoestanden die het voorbije jaar aan het licht zijn gekomen, is dat zeker geen overbodige luxe. Hoewel we ons in grote lijnen kunnen vinden in het akkoord dat werd voorgesteld, hebben we toch enkele bemerkingen en bezorgdheden.

Tijdsregistratie

BTB-ABVV is al lange tijd vragende partij om de tachograafplicht voor de –3,5 ton in te voeren. Frank Moreels, voorzitter BTB-ABVV: “In de transportsector bestaat er al zoiets als de tachograaf die de rij- en rusttijden van chauffeurs perfect registreert en die politie en sociale inspectiediensten desgewenst kunnen uitlezen.”  Dit zal niet alleen de tijdsregistratie van de chauffeur maar ook de verkeersveiligheid ten goede komen.

Meer sociale inspecteurs

Door het meer transparant maken van de sector zullen de sociale inspectiediensten makkelijker kunnen controleren welke bezorger met welk pakje voor wie bezig is. Op zich is dit uiteraard een goede zaak, ware het niet dat er nog steeds inspecteurs te weinig zijn. Al jaren roepen vakbonden in de woestijn, om meer inspecteurs en meer inspecties. Op de inspectiedienst gespecialiseerd voor de transportsector werken momenteel 8 inspecteurs voor Vlaanderen. Dat is een habbekrats als we zien hoeveel trucks en bestelwagens er dagelijks over onze wegen bollen. Het is dweilen met de kraan open.

Grote opdrachtgevers blijven buiten schot

Pakjesbedrijven, die deel uitmaken van de transportsector, ontsnappen niet aan de voortdurende vraag naar (veel té) goedkoop, snel en flexibel transport. Meestal opgelegd door grote multinationale ondernemingen zoals Zalando, Bol.com of Amazon. De regering pakt terecht de mistoestanden in de pakjesbedrijven aan, en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Maar de kern van de zaak wordt daarmee niet opgelost. Zolang de grote spelers gratis ultra flexibele verzendingen kunnen blijven aanbieden, zullen er zich mistoestanden blijven voordoen.

Frank Moreels, voorzitter BTB-ABVV: “In de volledige transportsector is een “race to the bottom” aan de gang. Bedrijven besteden hun transportactiviteiten uit. Of het transport nu met een vrachtwagen, een bestelwagen (zoals bij PostNL), een fiets of scooter (zoals bij Deliveroo of Uber Eats) gebeurt, telkens is er een rode draad in het verhaal. Transport moet zo goedkoop mogelijk. Maar transport heeft nu eenmaal een prijs, en iemand zal die op het einde van de rit moeten betalen.”