Op het Hippe Tomorrowland…breekt Uber opnieuw de wet!

Na twee coronajaren komen de festivals weer op gang. Ook Tomorrowland is drie weekends op volle toeren. En dat is echt wel goed nieuws!

Traditioneel vind je op elk festival taxi’s die de feestvierders vervoeren. Net zo op het Tomorrowland festival dat naar jaarlijkse gewoonte in Boom doorgaat. In tegenstelling tot de voorbije edities was er ditmaal echter geen toezicht van de taxi-arbitragecommissie die de zaken in goede banen leidt. En dat dit nodig is, dat is ook nu weer gebleken!

Het taxibeleid van de gemeenten Boom en Rumst is trouwens beneden alle peil. Hoewel het politiereglement vermeldt dat taxi’s en andere voertuigen enkel klanten mogen oppikken in de daarvoor voorziene taxi- en Kiss & Ride zones, stelde BTB vast dat er op zowat elke straathoek ritten werden aangeboden. Meestal door Uber chauffeurs en piratentaxi’s, die zoals vaak gebeurt, de regels aan hun laars lappen.

 

Staat Uber boven de wet?

Frank Moreels, voorzitter BTB “Uber beweert veranderd te zijn. Toch stellen we vast dat zij zich boven de wet stellen. Klanten weglokken uit de officiële taxiwachtzones, zich niet houden aan de vastgelegde regels en klanten ronselen waar het maar kan. Uber mag blijkbaar doen wat ze willen. Dit in schril contrast met een lokaal taxibedrijf dat bij elke rit werd tegengehouden en gecontroleerd en waarvan de eigenaar uiteindelijk om 21u zijn taxi’s aan de kant heeft gezet en moedeloos zijn chauffeurs naar huis heeft gestuurd.”

 

Tomorrowland en de bevoegde burgemeesters moeten optreden!

BTB blijft opkomen voor de taxisector en roept dan ook de gemeentebesturen van Boom en Rumst en de organisatie van Tomorrowland op om het taxibeleid en het toezicht tijdens de komende weekends van het festival bij te sturen! Op die manier kan er een fair speelveld wordt gecreëerd voor alle taxidiensten die opereren op hun grondgebied. Dit komt niet alleen ten goede aan de sector, maar ook aan de consumenten die dan met een gerust geweten en aan faire prijzen gebruik kunnen maken van de taxidiensten.

Waarop wachten de burgemeesters om meer controles te laten uitvoeren door de politie? Moeten benadeelde chauffeurs eerst actie voeren, het recht in eigen handen nemen, moegetergd, vooraleer er wordt opgetreden?