Voer de digitale tachograaf versneld in voor alle bestelwagens in het wegvervoer!

Het dodelijk ongeval met een Post NL bestelwagen in Aalst maakt op een dramatische manier opnieuw duidelijk dat de “camionettisering” van de transportsector onverminderd verder gaat.

In ons zwartboek e-commerce waarschuwde BTB-ABVV al voor de gevaren van de opsplitsing van grote vrachten in kleinere deelvrachten die met bestelwagens onbeperkt kunnen worden getransporteerd.


Geen tachograaf=geen rust

Het ontbreken van een digitale tachograaf in bestelwagens zorgt ervoor dat chauffeurs 24/7 de baan op kunnen. In tegenstelling tot een vrachtwagenchauffeur kunnen de chauffeurs van bestelwagens onbeperkt blijven rijden. Europa voorziet nu de  invoering van een digitale tacho voor voertuigen met een laadvermogen van 3,5 ton of meer tegen 2026. Frank Moreels, voorzitter BTB-ABVV: ”Wij pleiten voor een versnelde invoering én dit voor voertuigen met een laadvermogen vanaf 0kg, dus voor alle bestelwagens. Federaal Minister van Mobiliteit Gilkinet kan bij zijn Europese collega’s de druk opvoeren want de verkeersveiligheid en die van de chauffeur staan steeds meer onder druk.” 


Betere tarieven zorgen voor veiligere wegen

Een tweede oplossing om de werkdruk van de chauffeur te verlagen en de verkeersveiligheid te verhogen is te zorgen dat de chauffeur niet verplicht wordt om 300 tot 400 pakjes per dag te leveren. Een moordend tempo van 200 tot 300 stops per dag, zonder de mogelijkheid om (verplicht) rust te nemen zorgt ervoor dat drama’s zoals gisteren in Aalst geen alleenstaand geval zullen blijven. Frank Moreels: “Als de transport -en pakjesbedrijven een correcte prijs krijgen voor de goederen die ze vervoeren en leveren kunnen de chauffeurs een deftig loon verdienen zonder hiervoor 12 tot 14 u per dag aan een waanzinnig tempo te moeten rijden. Op die manier zijn ze beter uitgerust, hebben ze minder stress en werkdruk wat de veiligheid ten goede komt.”