Minister Dermagne slaat de nagel op de kop: hogere lonen lossen het chauffeurstekort wél op!

Werkgeversfederatie Febetra reageert als door een wesp gestoken. Het chauffeurstekort raakt volgens hen in België niet opgelost door hogere lonen te betalen.

De argumentatie van Febetra is echter totaal naast de kwestie, want je kan de Belgische arbeidsmarkt niet afzetten tegen een Europese transportcontext. De waarheid is dat chauffeurs in heel Europa onderbetaald worden. Als men in België chauffeurs wil aantrekken, zal men hen ook betere lonen moeten betalen. Want de uurlonen die in de transportsector betaald worden vandaag liggen lager dan deze in de schoonmaaksector.

Economische wetmatigheid

De Brexit heeft de transportsector in Europa pijnlijk duidelijk gemaakt dat ze jaren heeft geteerd op goedkope arbeid en georganiseerde sociale dumping. Dat chauffeurs al jaren onderbetaald worden voor de job die ze uitoefenen. Frank Moreels, voorzitter BTB-ABVV: “Het is een economische wetmatigheid dat bij een grote vraag en een beperkt aanbod de prijzen omhoog gaan. Dat zien we nu ook bij de tarieven: de vraag naar transport is vele malen groter dan het aanbod, dus de tarieven kunnen stijgen. Waarom zouden de lonen van de chauffeurs dan niet stijgen?” Het Belgisch chauffeurstekort, dat de laatste 15 jaar alleen maar toenam, werd opgevangen door het tewerkstellen van goedkope buitenlandse chauffeurs, vaak via dubieuze constructies zoals het opzetten van postbusfirma’s.

Imagocampagnes

Dé oplossing om chauffeurs naar de sector trekken, is de job aantrekkelijker te maken. Alle imagocampagnes uit het verleden hebben bewezen dat publiciteit alleen niet volstaat.
Frank Moreels: “De sociale partners van de sector hebben via het sociaal fonds de laatste 15 jaar massa’s geld geïnvesteerd om mensen de sector in te trekken via imagocampagnes, vorming en opleiding, samenwerkingen met scholen en diensten arbeidsbemiddeling.” Maar het chauffeurstekort is alleen toegenomen. Andere middelen zijn dus nodig om de job opnieuw aantrekkelijk te maken. Een betere work-life balance waarbij een chauffeur niet langer 60 uur per week moet werken om een degelijk inkomen te verdienen. Een werkweek van 38u met hogere lonen is hiervoor de enige oplossing.

Concurrentie van andere sectoren

Elke werkloze, student of werknemer die zijn of haar rijbewijs CE behaalt om als chauffeur aan de slag te gaan zal bij het solliciteren kijken naar een aantal criteria. Eén van de belangrijkste criteria is uiteraard het loon dat betaald wordt. Frank Moreels: “Als een chauffeur de keuze heeft om aan 12,50 euro per uur in de transportsector te beginnen of aan 15 tot 17 euro per uur in de bouw of de voedingssector, welke keuze zal deze chauffeur dan maken, denk je?” Beweren dat een hoger uurloon de sector niet aantrekkelijker zal maken, is dus je reinste onzin. Minister Dermagne heeft 100% gelijk dat het wegwerken van een knelpuntberoep alleen maar zal lukken als de lonen voor dat beroep opgetrokken worden.