Black Friday: dag van de pakjesbezorger!

Voor de e-commerce bedrijven is Black Friday een topdag.

Terwijl de pakjesbedrijven de hoogste omzet van het jaar realiseren is het voor de chauffeurs die de vele pakjes moeten afleveren een gitzwarte dag waarop de werkdruk en stress piekt. Uit respect voor hen organiseert BTB-ABVV morgen 25/11 de tweede “Dag van de pakjesbezorger”.

Koeriers krijgen zelf een pakketje!

Op Black Friday willen we de chauffeurs die onze pakjes elke dag opnieuw afleveren in de bloemetjes zetten. Want zij zorgen dag-in dag-uit dat het pakje dat wij online bestelden zo snel mogelijk bij ons geleverd wordt. Daarom krijgen ze aan de verschillende depots waar ze vertrekken van BTB-ABVV een verrassingspakketje.

Zwartboek E-commerce

Ons eerste Zwartboek E-commerce sloeg vorig jaar in als een bom. Het brede publiek kon pijnlijk vaststellen hoe moeilijk en zwaar de job van pakjesbezorger is. Tom Peeters, adjunct v/d federaal secretaris Wegvervoer en Logistiek BTB-ABVV: “De chauffeurs van deze pakjesbedrijven moeten werken in moeilijke omstandigheden, met lange werkdagen, hoge werkdruk en krijgen hiervoor van de pakjesbedrijven geen enkel respect. Sterker nog, het zijn de moderne slaven die tot de laatste druppel worden uitgeperst. Met deze actiedag willen wij hen wél het respect geven dat ze verdienen.”

Europese actiedag

Naast BTB lanceren andere Europese transportvakbonden vandaag een oproep voor betere loon-en werkomstandigheden voor de pakjesbezorgers. Frank Moreels, Voorzitter BTB-ABVV: “E-commerce is tijdens de Corona-pandemie geëxplodeerd met kwalijke gevolgen voor de chauffeurs. Hogere werkdruk, langere dagen meer flexibiliteit terwijl de lonen niet mee zijn gestegen, integendeel. Veel van deze chauffeurs worden uitgebuit terwijl de grote spelers maxi-winsten maken. Dat is onaanvaardbaar! Daarom organiseren onze collega’s in andere Europese landen ook in hun thuisland acties. ”

Hieronder vind je een overzicht van de plaatsen waar BTB-ABVV de chauffeurs een pakketje zal overhandigen:

Oost Vlaanderen
GLS Deinze - Vaart Rechteroever 161, 9800 Deinze - vanaf 8u
Contact: Carine Van Bever (0474/32 00 46) & Abdel El-Bazioui (0470/45 72 86)

Limburg
PostNL St-Truiden - Bedrijvenstraat 5840, 3800 Sint-Truiden - van 8u30 tot 9u30
Contact: Christel Evers (0478/42 35 30) & Tony Hermans (0475/58 94 46)

Brussel
DPD Vilvoorde - de Tyraslaan, 1800 Vilvoorde - vanaf 6u30
Contact: Sandra Langenus (0473/85 30 18)

Antwerpen
Post NL Willebroek - Schoondonkweg 21, 2830 Willebroek - van 7u tot 9u30
Contact: Carine Dierckx (0477/28 61 41) & Wim De Jonghe (0496/38 57 10)

West-Vlaanderen
DPD Kortrijk - Engelse Wandeling 13, 8500 Kortrijk - van 7u tot 9u.
Contact: Birger Victor (0473/97 53 13) & Annita Vandenbussche (0473/30 02 12)

Hainaut - Waals-Brabant
DPD Courcelles, Rue de Liege 25, 6180 Courcelles - vanaf 7u.
Contact: Sabrina Lossignol (0473/97 39 67)

Luik
VPD - Avenue de l'expansion 6, 4432 Alleur - vanaf 6u
DHL Parcels - rue de la Chaudronnerie 13, 4340 Awans - vanaf 7u