Niets tegen smartphones, wel tegen Uber

Op de ministerraad van de Brusselse regering zal donderdag een aardig woordje worden gesproken over nieuwe technologieën, smartphone-applicaties en uiteraard Uber.

Maar om het debat in de goede richting te duwen pleit BTB-ABVV ervoor om niet te discussiëren over het gebruik van de smart-phone maar wel over het business-model van Uber. Frank Moreels, voorzitter BTB: “De taxisector moet absoluut nieuwe technologieën en toepassingen omarmen, maar niet ten koste van de loon- en arbeidsvoorwaarden van de taxichauffeur. En dat is door het business model van Uber wel het geval.”


Strijd tegen Uber

Gisteren kreeg Minister-president Rudi Vervoort de wind van voren, omdat hij het gebruik van smartphones heeft verboden voor het aanvaarden van taxiritten. Hij doet dit in zijn strijd tegen Uber dat zoals steeds weigert de bestaande regels te volgen en opereert volgens zijn eigen regels en wetten. Uber gebruikt het limousinesysteem om de regels te omzeilen. Dus het verbieden van het gebruik van de smartphone is momenteel de enige wettelijke mogelijkheid om Uber aan banden te leggen. Uber valt onder de regelgeving voor verhuurders van auto's met chauffeur en die mogen enkel werken met op voorhand afgesproken ritten en bestellingen. Werken via geolokalisatie op een smartphone is verboden. Vervoort doet dus niet meer dan de wet toepassen.


Gedoogbeleid

Het is dan ook onbegrijpelijk dat een collega minister en een staatssecretaris in zijn regering op hun achterste poten staan. Sven Gatz en Pascal Smet pleiten ervoor om het huidige gedoogbeleid ten opzichte van de illegale activiteiten van Uber verder te zetten zolang er geen definitieve uitspraak is in de rechtszaak die hangende is tegen Uber. Nog opmerkelijker als je weet dat steeds meer rechtbanken en commissies oordelen dat Uber- chauffeurs geen zelfstandigen zijn maar als werknemers dienen beschouwd te worden.


Het kan anders

Sven Gatz en Pascal Smet zouden beter hun minister-president steunen in zijn strijd tegen Uber. Maar dat Pascal Smet maar al te graag de rode loper uitrolt voor Uber is geen geheim. In plaats van tegen Vervoort te fulmineren zouden de heren beter hun schouders zetten onder de ontwikkeling van een Brusselse taxi-app waarbij wel de loon- en arbeidsvoorwaarden worden gerespecteerd en chauffeurs onder een goed statuut kunnen werken. Frank Moreels: ”Het is perfect mogelijk om nieuwe technologieën in de taxisector te ontplooien zonder dat dit ten koste gaat van de chauffeurs én de bedrijven, dat bewijst het initiatief van Wave-a-cab in Limburg. Zij leggen de focus op lokale en traditionele taxibedrijven en -chauffeurs die ze koppelen aan moderne technologie en toepassingen.”